Lewis Hamilton regerar på Silverstone

av Anna Andersson

Lewis Hamilton regerar på Silverstone
Han kontrollerade bilen, banan, vädret och sina konkurrenter till det yttersta och tog sin fjärde raka seger i Storbritanniens GP.
Hans femte i karriären.

Winner Mercedes' British driver Lewis Hamilton is celebrated by fans after the British Formula One Grand Prix at the Silverstone motor racing circuit in Silverstone, central England on July 16, 2017. / AFP PHOTO / Ben STANSALL
Lewis Hamilton regerar på Silverstone (AFP)

Nu lär folk ha förlåtit honom för att han inte kom på det där F1-eventet i onsdags dit 19 av 20 förare och 100 000 fans kom.
Bakom honom är jag otroligt imponerad av Valtteri Bottas. Finländaren startade från ruta nio eftersom han hade bytt växellåda. Han inledde på en hårdare gummiblandning än de andra och körde kontrollerat upp genom fältet. Han fick visserligen lite hjälp av att Ferrari hade problem med vänster framdäck, men han gjorde själv allt rätt och gick i mål som tvåa.
Mercedes har inte förlängt kontraktet med honom än, men jag ser inte varför de inte skulle göra det. Han kör koncentrerat och bra, han är lugn och han har en mycket bra relation med Lewis Hamilton. Trots att de båda är konkurrenter  i kampen om VM-titeln så står de och småpratar efter loppet och Hamilton gratulerar honom alltid till en väl genomförd tävling.

Race winner Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain celebrates with teammate and second placed Mercedes driver Valtteri Bottas of Finland, right, on the podium after the British Formula One Grand Prix at the Silverstone racetrack in Silverstone, England, Sunday, July 16, 2017. (AP Photo/Martin Rickett)
Polare? (AP Photo/Martin Rickett)

För ett år sedan gick Hamilton och Nico Rosberg omvägar för att ens slippa se varandra.
– Jag är väldigt glad efter det här loppet, säger Valtteri Bottas
– Det är inte enkelt att starta från ruta nio och köra förbi så många bilar, men strategin var riktigt bra, jag jobbade fokuserat och sedan fick vi kanske lite hjälp på slutet, säger Bottas.
Det var många som aldrig trodde att han skulle klara av att hantera Mercedes bil, pressen och Lewis Hamilton. Han gjorde några missar under inledningen av säsongen men efter halva säsongen så måste jag säga att han kört betydlgit bättre än förväntat. Han växer för varje gång han sitter i bilen och ligger nu trea i VM.

Han är bara 22 poäng efter Lewis Hamilton – det är mindre än en seger.

VM efter 10 av 20 lopp – topp 5
1 Sebastian Vettel    177
2 Lewis Hamilton    176
3 Valtteri Bottas    154
4 Daniel Ricciardo    117
5 Kimi Räikkönen    98
—–
19) Marcus Ericsson 0

Det skiljer alltså bara ett enda poäng inför det sista loppet innan sommaruppehållet. Jag gissar att Sebastian Vettel är riktigt förbannad just nu.
– Jag hade också gärna velat veta vad som hände, säger han.
– Jag hade känslan av att allt var okej, man kan inte veta att ett däck ska smälla så. De har hållit bra hela helgen och den informationen vi fick var att de skulle hålla längre än så, men i dag var det många förare som hade problem med att det bildades blåsor på däcken.

•••
Daniel Ricciardo körde upp sig från sista startled till plats fem. Killen som prenumererat på pallplatser de senaste loppen fortsätter att imponera. Det vore kul om han snart kunde slåss om en seger också.

•••
Force India tar poäng med båda bilarna igen. Teamet ligger fyra i VM efter halva säsongen.
•••
Nico Hülkenberg imponerade igen. Hans teamkollega Jolyon Palmer kom inte ens till start, problem med hydrauliken.
Det kan ha varit brittens sista insats i Renault, det ryktas om att han kommer att ersättas av Carlos Sainz redan till nästa deltävling i Ungern.
Jag kan inte låta bli att tycka lite synd om Palmer som tycks råka ut för det mesta  – och lite till.

•••

Sauber driver Marcus Ericsson of Sweden sits in his car cockpit during the third free practice session for the British Formula One Grand Prix at the Silverstone racetrack in Silverstone, England, Saturday, July 15, 2017. The British Formula One Grand Prix will be held on Sunday, July 16. (AP Photo/Frank Augstein)
Ericsson bäst i Sauber (AP Photo/Frank Augstein)

Marcus Ericsson då?
Han gjorde ett bra race. Han startade från plats 19 och gick i mål på plats 14. Han slog sin teamkollega och det gick inte att ta miste på hans glädje efter loppet.
– Det har varit små marginaler som gått mot mig  i den interna kampen så det var skönt att slå honom ordentligt i dag, säger Marcus Ericsson till Viasat Motor.
Vill du läsa mer om loppet gör du det här.

Här är resultatet i Storbritanniens GP
1) Lewis Hamilton    Mercedes 1h21m27.430s
2) Valtteri Bottas    Mercedes 14.063s
3) Kimi Räikkonen    Ferrari    36.570s
4) Max Verstappen Red Bull/Renault    52.125s
5) Daniel Ricciardo Red Bull/Renault    1m05.955s
6) Nico Hülkenberg Renault    1m08.109s
7) Sebastian Vettel Ferrari    1m33.989s
8) Esteban Ocon Force India/Mercedes    1 varv
9) Sergio Perez Force India/Mercedes    1 varv
10) Felipe Massa Williams/Mercedes    1 varv
11) Stoffel Vandoorne McLaren/Honda    1 varv
12) Kevin Magnussen Haas/Ferrari    1 varv
13) Romain Grosjean Haas/Ferrari    1 varv
14) Marcus Ericsson Sauber/Ferrari    1 varv
15) Daniil Kvyat Toro Rosso/Renault    1 varv
16) Lance Stroll Williams/Mercedes    1 varv
17) Pascal Wehrlein Sauber/Ferrari    1 varv
Förare som bröt:
Fernando Alonso    McLaren/Honda    motorn
Carlos Sainz    Toro Rosso/Renault    kollision
Jolyon Palmer    Renault    Startade inte

•••
Om två veckor kör F1 i Budapest. Där väntar en helt annan bana och helt andra temperaturer. På Silverstone var det förhållandevis kallt och regn i luften. I Ungern kommer det att vara varmt och banan är skumpig och den kräver inte alls samma power som exempelvis en banan som Silverstone. Marcus Ericsson sa redan inför sommaren att han hoppades på poäng där och dessutom kommer bilen att uppdateras. Enligt Pascal Wehrlein så har teamet lovat att den nya uppdateringen ska göra bilen en sekund snabbare – per varv.

Lewis Hamilton tog pole position på Silverstone

av Anna Andersson

Förarna jublade efter fredagens träningar och inför söndagens race så är det tydligt att vi kan vänta oss ett härligt race.
Eller som Lewis Hamilton sa:
– Världens bästa bergochdalbana.

Mercedes' British driver Lewis Hamilton (C) celebrates after winning the pole position next to second placed Ferrari's Finnish driver Kimi Raikkonen (L) and third placed Ferrari's German driver Sebastian Vettel during the qualifying session at the Silverstone motor racing circuit in Silverstone, central England on July 15, 2017 ahead of the British Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / Andrej ISAKOVIC
Lewis Hamilton tog pole position på Silverstone (AFP )

 

De nya bilarna med mer downforce och högre fart flyter fram över de härliga klassiska kurvorna och jag kan verkligen förstå förarnas kärlek till den här banan. Efter kvalet talade på Hamilton och Sebastian Vettel sig varma om hur det är att trycka gasen i botten genom de klassiska kurvorna Maggotts, Becketts, Stowe och varvet ut.
Jag måste erkänna att det känns trist om den banan försvinner från kalendern efter 2019.
Annars var det tydligt att det finns en förare som trivs extra mycket just på Silverstone. Kvalet inleddes i regn, men det torkade upp och precis som det varit varje år sedan 2013 så var Mercedes snabbast, Lewis Hamilton tog pole position på Silverstone. Det är fjärde gången på fem år som han är snabbast i kvalet på sin hemmabana.
När andra förare pratade om svåra förhållanden så njöt han:
– Jag trivs i de här typiska brittiska förhållandena, det var här jag växte upp och det var här jag började med racing, säger han.
Det syns.
För övrigt är han nu bara en pole position från Michael Schumachers rekord ( 68) Tar han det i Ungern om två veckor?
Vill du läsa mer om kvalet till Storbritanniens GP gör du det här.

Där hittar du också kvalresultatet.

•••

Romain Grosjean var förbannad under kvalet. Han ansåg att Lewis Hamilton hindrade honom vilket kostade honom tre tiondelar.

– Jag är ledsen om jag var i vägen för någon. Jag fick ingen information från teamet om att någon kom bakom mig, jag tror att jag han unan utan att hindra honom och jag tror egentligen inte att han var så nära , säger Hamilton.

Domarna har utrett händelsen och de håller med.

De vidtar ingen åtgärd och Hamilton behåller sin pole position

•••
Största jublet i dag – när Fernando Alonso körde in som snabbaste bil i Q1. Han fick slicks på bilen när regnet upphört och trots att det bara var två minuter kvar av passet och han inte hade satt någon tid tidigare under dagen så gjorde han allt rätt och körde in på den snabbaste tiden av alla. Det krävs en riktigt bra förare för att klara av det.
Att han sedan inte tog sig vidare från Q2 spelar ingen roll, på grund av alla straff ska han starta sist i alla fall…
Hans teamkollega Stoffel Vandoorne tog sig däremot vidare till Q3, det var första gången han kvalade ut Alonso i år. Han slutade nia i kvalet, det ger honom plats åtta på startgridden. Det är viktigt för McLaren att ta poäng nu när Sauber har fem och McLaren bara två. Det handlar om många miljoner i slutet av säsongen.
•••
Williams gjorde återigen en blygsam insats i kvalet. Plats 15 och 17, vilket blir 14 och 16 när Alonso flyttats ner, men i Österrike körde ändå båda bilarna in på poängplats.
•••
Vi har ett par straff att rapportera om.
Valtteri Bottas var tvungen att byta växellåda. Det dök upp samma problem på den som det gjorde på Lewis Hamiltons växellåda förra helgen. Det betyder fem platser tillbaka.
Fernando Alonso gör ett rejält byte på motorn, han allt för att inte riskera någonting inför Ungerns GP, en bana där McLaren hoppas kunna ta poäng.
Han flyttas tillbaka 30 platser – så han startar i sista led.
Daniel Ricciardo bytte växellåda inför valet och fick med sig ett straff på fem platsers nedflyttning i starten. Under Q1 fick han sedan nya problem parkerade, han hade den långsammaste tiden och kommer att starta i sista led, intill Fernando Alonso.
I ledet framför står Saubers båda bilar med Pascal Wehrlein och Marcus Ericsson.

Här är läget när det gäller motorerna:

•••

Vad ska vi säga om Sauber? Bilen räcker inte till. Pascal Wehrlein slog Marcus Ericsson knappt och delar det näst sista startledet i morgon.  Ericsson var besviken efteråt och påpekade att han möjligen kunde ha bytt ut sina överhettade intermediates.
– Men det är ett svårt beslut att ta och man vet inte riktigt, sa han till Viasat Motor.

•••
Storbritanniens GP startar i morgon kl 14.00, men redan i kväll är det dags för Felix Rosenqvist att köra Formula E i New York. Det tänker inte jag missa.

Är det nya skyddet framtiden för Formel 1?

av Anna Andersson

Kolla in detta.
Är det nya skyddet framtiden för Formel 1?
Shields är det nya förarskyddet som Ferrari presenterade under dagens första träning.

F1 - Formula One - British Grand Prix 2017 - Silverstone, Britain - July 14, 2017 Ferrari's Sebastian Vettel in action testing the shield cockpit protection device REUTERS/Jason Cairnduff
Är det nya skyddet framtiden för Formel 1? (REUTERS)

 

F1 - Formula One - British Grand Prix 2017 - Silverstone, Britain - July 14, 2017 Ferrari's Sebastian Vettel in action testing the shield cockpit protection device REUTERS/Andrew Boyers
Vettel med shield under träning 1 (REUTERS)

Annars kan vi konstatera att helgen inleddes på samma sätt som F1-helgerna har avslutats på Silverstone sedan 2013. Med Mercedes i topp. Mercedes är faktiskt obesegrade sedan 2013, Lewis Hamilton sedan 2014.
Den senaste föraren som vann och inte körde en Mercedes var Mark Webber 2012.
Den stora frågan efter den första träningen är vad Ferrari har testat för någonting. Deras förare var femma och sexa efter Mercedes och Red Bull.
För Marcus Ericsson var det en dag längst bak. Han var 20:e och sista man på den första träningen.
När det gäller Ericsson så har det snackats om att en av anledningarna till att förre teamchefen Monisha Kaltenborn fick sparken var att hon inte prioriterade svensken som har mycket nära kontakter med teametsägare, de har sponsrat honom genom i stort sett hela karriären. Det sades att hon och ägarna hade olika syn på hur teamet skulle ledas.
Nu har den nya teamchefen Frederic Vasseur kommenterat sina förare.
– Jag kommer att ha det sista ordet när det gäller förarna, säger han till franska L’Equipe.
– En förare kan inte vara så starkt bunden till ett team, det är inte hälsosamt. Men om Marcus vill ha en bra karriär och vinna race ska han ha andra ambitioner än Sauber.
Han säger att Ericsson inte har någon garanterad plats i teamet, han ser teamet som en plats för unga talanger.
– Det kan vara så att vi letar efter nya förare. Just nu är det två projekt som löper i varandra och därför är det naturligt val, men ingen är bunden till detta team.

••••
Ett par saker som är värda att notera är…
…att Force India kommer med en stor uppdatering till helgens lopp. Bland annat får deras bilar nya framvingar.
– Det finns också ett par andra nya delar, men det mesta handlar om nyheter till bilens främre del, säger teknikchef Andrew Green.
– Det är en av våra största uppdateringar för året, kanske den största.
Force India har imponerat, i år igen. Teamet ligger fyra i märkes-VM. Man har planerat ytterligare en uppdatering till Singapores GP senare i höst.
…Max Verstappen bekräftar att han kör för Red Bull även 2018.
…Honda kommer att ta ett beslut om sin framtid i oktober. Enligt Auto, motor und sport vill den japanska tillverkaren vänta så länge innan man bestämmer sig för vad man gör 2018
…Fernando Alonso byter en del till motorn igen. Han kommer också att straffas igen. Har ni hört den tidigare?
– På lördag bestämmer vi sedan om vi tar ytterligare ett straff och gör ett större motorbyte så att vi är på den säkra sidan i Ungern, säger han.
Honda, motor, säkra sidan? Tror vi på den?
Här är en bra överblick när det gäller motorbiten:

När vi ändå är inne på kortare nyheter så kan vi också konstatera att…
…Kimi Räikkönen mycket väl kan tänka sig stanna en säsong till hos Ferrari.

– Det är deras beslut, säger han.
…Sebastian Vettel får en ny motor till tävlingshelgen i Storbritannien, det sägs att  den  ska ge honom ytterligare 15 hästkrafter. Det var den motor som Haas testade redan i Österrike förra veckan.
– Det ligger helt i fas med vår plan, säger Vettel.
– Jag vet inte om det blir så stor skillnad, men vi har självklart ett par grejer planerade.
...Sauber har en större uppdatering inför Ungerns GP, Red Bull har samma plan, det har också Mercedes.
…F1 har inlett ett samarbete med Snapchat. Där kan man följa mästerskapet redan under den kommande helgen.

Formel 1 i London – utan Lewis Hamilton

av Anna Andersson

I går var det ett stort F1-event i London. Alla var där.
Utom Lewis Hamilton.
Han valde att ta semester.

Formel 1 i London – utan Lewis Hamilton. Som ni förstår var fansen inte speciellt nöjda över att deras världsmästare inte fanns på plats och de blev inte gladare när de fick höra Mercedes Toto Wolff svara på frågan varför britten är den enda av de 20 förarna som inte fanns på plats i huvudstaden.
– Han kände att han behövde en paus nu när det är en så intensiv period i mästerskapet, sa Wolff.

McLaren Honda's Stoffel Vandoorne, front, drives along Whitehall with Big Ben's clocktower in background, with large crowds watching during the F1 Live event along streets in central London, Wednesday, July 12, 2017.  F1 teams and cars have come to central London for a major fan event Wednesday. (Daniel Hambury/PA via AP)
Formel 1 i London – utan Lewis Hamilton (Daniel Hambury/PA via AP)

Fansen på Trafalgar Square hade säkerligen sett Hamiltons twitterinlägg och svarade med höga burop.
Det blir spännande att se hur Hamilton tas emot på Silverstone i helgen.

Bortsett från Hamiltons frånvaro löpte eventet fint och drömmen om ett F1-lopp inne i London kan kanske bli sann framöver.
– Vi måste ta oss över ett par hinder på vägen, men det finns ingen anledning till att vi inte skulle kunna arrangera ett F1-lopp i London i framtiden, säger borgmästaren Sadiq Khan till Sky Sport.
– Jag har träffat de nya ägarna, det blåser nya vindar nu och de har spännande idéer. Om de vill prata med mig så blir jag glad, jag skulle lyssna och jobba tillsammans med dem för att göra detta möjligt.

Ferrari's Sebastian Vettel drives into Trafalgar Square from Whitehall, with Big Ben's clocktower in background right, during the F1 Live event in London, Wednesday, July 12, 2017.  F1 teams and cars have landed in central London for a major fan event Wednesday. (Daniel Hambury/PA via AP)
Sebastian Vettel kör in på Trafalgar Square.(TT)

London skulle i så vara ett andra alternativ för ett stadslopp i en europeisk huvudstad, i går dök det upp bilder på en möjlig F1-bana i Köpenhamn.

Det ryktas om att husarkitekten Hermann Tilke redan är vidtalad om projektet i Köpenhamn och när man ser bilder som dessa från London känns det ju kul – miljön är lockande.

•••
Annars kan vi  notera att….
…Robert Kubica körde 90 varv under sitt andra F1-test för Renault. Enligt uppgifter till  motorsporttotal har han redan kört årets bil i simulatorn. Kan det vara så att den kvicka polacken är på väg tillbaka?
…det pratas om Max Verstappen. Han har brutit fem av de senaste sju loppen och är frustrerad. Nu ryktas det om att han är intresserad av ett byte till Ferrari och att Ferrari är intresserade av en ersättare till Kimi Räikkönen.
Problemet är bara att Verstappen skrev ett vattentätt kontrakt med Red Bull.
– Han kan inte lämna, vi släpper honom inte. Detta är ingenting att diskutera, säger Red Bulls Helmut Marko till motorsporttotal.
….väderprognosen har ändrats. Nu heter det att det ska vara uppehåll hela helgen – men det kanske kan ändras igen. Regn är väl Storbritanniens största exportvara?
•••
I gårdagens inlägg får du förutom den eventuella banan i Köpenhamn även fakta och statistik inför helgen, samt namnet på Marcus Ericssons nya teamchef.
Han har tidigare arbetat för Renault, men lämnade teamet efter ett internt bråk i slutet av 2016. Innan dess  var han framgångsrik i GP2 med ART ( både Nico Rosberg och Lewis Hamilton vann sina titlar med det teamet)

Vill du ha mer information inför loppet får du Pirellis tankar här.

”I helgen väntar Storbritanniens Grand Prix på Silverstone Circuit i Silverstone, England. En tävling som markerar att vi har kommit halvvägs in i Formel 1-säsongen. Bilarna kommer att köra med Pirellis P Zero White medium, P Zero Yellow soft och P Zero Red supersoft, vilket är en ändring från den uppsättning som ursprungligen nominerades med hard, medium och soft. Ändringen bygger på data som samlats in från tidigare race och innebär att Storbritanniens GP för första gången någonsin körs med alternativet supersoft.

Silverstone Circuit ur ett däckperspektiv:

    Silverstone handlar om lateral energi, tack vare höghastighetskurvor som Becketts.
    Med mjukare däckval än tidigare är det troligt med mer än ett depåstopp.
    Det brittiska vädret är känt för att vara oberäkneligt: allt från solsken till regn är möjligt.
    Det sträva underlaget medför ökat däckgrepp, vilket sliter mer än vanligt på däcken.
    Raksträckorna är generellt korta.
    Banan används intensivt under året, så ytan tenderar att anamma gummit ganska snabbt.”
Källa: Pirelli.

Fakta och statistik inför Storbritanniens GP

av Anna Andersson

Österrikes GP och allt snack om Valtteri Bottas snabba reaktion lägger vi åt sidan. I dag är det onsdag och det blir, precis som varje onsdag inför en tävlingshelg, en rejäl genomgång av banan.
Du får mängder av fakta och statistik inför Storbritanniens GP

Men  först kan vi konstatera att Marcus Ericsson har fått en ny chef.
Frédéric Vasseur, tidigare Renault. Du läser mer om det här.
I går kom det också två sena nyheter, att Silverstone är på väg att lämna F1 och att Sauber kan stå utan motor till 2018. Mer om det läser du här.
Och hann du inte testa din reaktion i går – så gör det här.
Det är rätt kul.

Annars så snackas det om F1 i Köpenhamn. Så här skulle en 4,5 km lång bana i den danska huvudstaden se ut år 2020:

 

Dessutom har Robert Kubica testat för Renault igen. Här ser du när han kör en äldre bil på Paul Ricard och han hoppas på en framtid i F1 redan 2018.

#formulaone@circuitpaulricard#renaultteam#lecastellet #kubicapilote#

A post shared by Isabelle Brunhes (@isabru15) on

Nu kikar vi framåt

Tiderna som gäller i Storbritannien.
Fredag 14 juli:
Träning 1 kl 10.00
Träning 2 kl 14.00
Lördag 15 juli:
Träning 3 kl 11.00
Kval kl 14.00
Söndag 16 juli:

Storbritanniens GP kl 14.00

Väderprognosen inför helgen talar om temperaturer mellan 20 och 23 grader och det är risk för regn under söndagen, inte mycket med någon regnskur.
Här har du förarnas däckval:

Fakta och statistik inför Storbritanniens GP

Storbritanniens GP, Silverstone Grand Prix Circuit
Längd: 5,891 km/52 varv
Kurvor: 10 höger, 8 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 1 (T4)
Över 250 km/tim: 7 (T1, T2, T8, T9, T10, T11, T14)
Längd till första kurvan: 420 m
Däck: Supersoft/Soft/Medium
Däckslitage: Medel.
Bromsslitage: Högt
Toppfart:   310 km/tim ( utan DRS)
Lägsta fart : 85 km/tim
Genomsnittsfart: 231 km/tim
Tid för ett depåstopp: Ca 25 sekunder.
Vinnande strategi 2016: 2 depåstopp, vilket också var den strategi som valdes av flest förare.
Första GP:  1950, segraren var Nino Farina, Alfa Romeo och han vann från pole position.
Segrar från pole position: 18
Seger från högsta startposition: Emerson Fittipaldi, McLaren. Han startade från plats sju när han vann 1975.

Kval 2016 – topp 8:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Valtteri Bottas, Williams
7. Carlos Sainz, Toro Rosso
8. Nico Hülkenberg, Force India
Varvrekord kvalet:
Absolut: 1:18.233 (Kimi Räikkönen, McLaren, 2004)
2016: 1:29.287 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:32.248 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:35.766 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:29.607 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2012: 1:51.746 (Fernando Alonso, Ferrari)

Race 2016 – topp 8:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Nico Rosberg, Mercedes
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Sergio Perez, Force India
7. Nico Hülkenberg, Force India
8. Carlos Sainz, Toro Rosso
Marcus Ericsson bröt (elektroniken gav upp)

Varvrekord racet:
Absolut: 1:18.739 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
2016: 1:35.548 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:37.093 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:37.176 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2013: 1:33.401 (Mark Webber, Red Bull)
2012: 1:34.661 (Kimi Räikkönen, Lotus)

Senaste fem segrarna:
2016: Lewis Hamilton, Mercedes
2015: Lewis Hamilton, Mercedes
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Nico Rosberg, Mercedes
2012: Mark Webber, Red Bull

Förare med flest vinster:
Alain Prost (5)
Lewis Hamilton (4)
Michael Schumacher (3)
Jim Clark (3)
Nigel Mansell (3)
Jackie Stewart (2)
Jacques Villeneuve (2)
Jose Froilan Gonzalez (2)
Alberto Ascari (2)
David Coulthard (2)

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany sits in his car cockpit during the second practice session for the Austrian Formula One Grand Prix at the Red Bull Ring in Spielberg, Austria, Friday, July 7, 2017. The Austrian Grand Prix will be held on Sunday. (AP Photo/Ronald Zak)
Vettel om Silverstone (AP Photo/Ronald Zak)

Sebastian Vettel plockar fram tre viktiga detaljer inför tävlingen på Silverstone:
Maggotts och Beckets: Den mest galna kombinationen inom F1, det är otroligt kul att ta den kombinationen med gasen i botten. I Maggots kör du med den sjunde växeln och det finns en risk att du dras utåt på banan, för Beckets växlar du ner, vrider ratten kort mot vänster och du är igenom. Det är en vansinnig känsla.

Copse: Här behöver du verkligen visa stake och ha rätt inställningar på bilen för att kunna köra med gasen i botten. Det går egentligen bara under kvalet, under racet är bilen fulltankad och för tung och då måste du släppa gasen ett ögonblick.
Brooklands: En bra omkörningsmöjlighet. Om det inte regnar är det bra fäste i asfalten just här, du kan bromsa långt ut och stanna där, då kan du köra om på insidan i nästa högerkurva.

Källa:  Sport Bild

Vill du läsa mer om banan och britternas kärlek till den hittar du en artikel från 2013 här.
Där berättar bland annat den förre världsmästaren Damon Hill som sina tankar.

Sauber står utan motor och Silverstone lämnar F1

av Anna Andersson

Jag lade ut ett inlägg i förmiddags.

Men nu dyker två spännande nyheter upp. Då är det bara att återvända till datorn. Sauber står utan motor och Silverstone lämnar F1.

Vi har det från början….

 

….Som om det inte var nog med att teamet står utan teamchef och att helgen i Österrike var ett botten napp.
Nu kommer nästa problem för Marcus Ericsssons Sauber.
Motordealen för 2018 har brutits.

Sauber driver Marcus Ericsson of Sweden takes a curve during the qualifying session for the Austrian Formula One Grand Prix at the Red Bull Ring in Spielberg, Austria, Saturday, July 8, 2017. The Austrian Grand Prix will be held on Sunday. (AP Photo/Darko Bandic)
 Sauber står utan motor (AP)

 

Det var i april som dåvarande stallchefen Monisha Kaltenborn förkunnade att Sauber skrivit ett avtal med Honda, som också levererar motorer till McLaren.
– Det är en stor ära  för Sauber att få arbeta tillsammans med Honda de kommande åren sa hon då.
Nu har hon lämnat sin post och enligt Auto Bild har avtalet brutits och Sauber står utan motor till 2018.
Varför och vem som ligger bakom det är inte klart, men det kan ju finnas två orsaker till det.
Antingen så lämnar Honda F1. Man avslutar den misslyckade satsningen efter säsongen eftersom McLaren letar efter en annan motorleverantör och japanerna är inte intresserade av att bara leverera motorer till Sauber.
Eller är det så att Honda inte är nöjda med personalpolitiken hos Sauber, att man skrivit kontrakt med Monisha Kaltenborn som inte längre är kvar i teamet.
Om uppgifterna från Auto Bild stämmer står Marcus Ericssons nuvarande team utan motorleverantör till 2018 och det är någonting som påverkar utvecklingen av bilen till nästa säsong.

Vad betyder detta för Sauber?
Ja som jag skrev lär utvecklingen av nästa års bil försenas och man behöver hitta en ny motorleverantör.
Och det illa kvickt….

För Marcus Ericssons del vet vi inte riktigt vad det betyder, det är omöjligt att säga. Han har ännu inte något F1-kontrakt för 2018.

Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain celebrates after winning the British Formula One Grand Prix at the Silverstone racetrack, Silverstone, England, Sunday, July 10, 2016. (AP Photo/Luca Bruno)
Silverstone lämnar F1. Här hyllar Hamilton publiken på hemmabanan (AP)

Nu till nästa stora grej som hänt under dagen.
Silverstone lämnar F1. BRDC (British Racing Drivers’ Club) som driver Silverstone har brutit kontraktet med Formel 1. Det fanns ett kontrakt till och med 2026, men nu är det klart att den sista tävlngen på den klassiska banan körs 2019.
– Vi har tagit beslutet eftersom det inte är ekonomiskt hållbart att genomföra Storbritanniens GP. Inte under de förutsättningar som står i det gällande kontraktet, förklarar ordföranden i BRDC John Grant.
Historiens första F1-lopp avgjordes på Silverstone 1950 och det nuvarande kontraktet skrev man tillsammans med Bernie Ecclestone 2010. Tävlingen har gjort stora  förluster de senaste åren och man räknar med att göra en stor förlust även i år.
Men samtidig så säger John Grant att man räknar med att kunna arrangera F1 i Storbritannien i framtiden också.
Det kan naturligtvis vara så att man vill omförhandla kontraktet med de nya ägarna från USA, Bernie Ecclestone har som bekant inte någon bärande roll inom F1 längre.
Nästa deltävling i Storbritannien avgörs på just Silverstone redan på söndag den 16 juli.
•••
Claire Williams är mycket nöjd med sina förare, veteranen Felipe Massa och nykomlingen Lance Stroll som tagit poäng i Österrike igen. Nu vill hon förlänga kontrakten med båda.
•••
Vissa dagar händer det grejer. Då får man helt enkelt gå tillbaka till datorn och skriva ytterligare ett inlägg.
Tisdagens första var i och för sig ganska kort, du kan läsa det här om du missade det.

Där kan du testa din reaktionsförmåga. Har du det som krävs för att konkurrera med Valtteri Bottas?

Lika snabb som Bottas? Testa din startreaktion

av Anna Andersson

Var det en tjuvstart i Österrike?

–  Nej, säger Valtteri Bottas.

– Ja, säger Sebastian Vettel.

–   Nej, säger  FIA.

Valtteri Bottas hade en reaktionstid på 0,201 sekunder. Den ligger inom FIA:s felmarginal och därför måste Valtteri Bottas start av Österrikes GP betraktas som perfekt.

Sebastian Vettel var något långsammare, han reaktionstid var ungefär 0,3 sekunder från det att ljusen släckts.

–Det har inte varit allt för stor skillnad på tidsintervallet när ljusen släcks den senaste tiden. Du vet ungefär när det kommer, är extret uppmärksam och chansar lite med din intution, förklarar Bottas.

Är du lika snabb som Bottas? Hur snabbt skulle du reagera?

Det finns ett spel på internet, som till och med världsmästaren Damon Hill testade och nu kan du själv se hur snabbt du reagerar.

Du hittar spelet här – en kul grej att testa när du inte har något annat för dig.

Skärmavbild 2017-07-11 kl. 10.40.09 Skärmavbild 2017-07-11 kl. 11.24.13 Skärmavbild 2017-07-11 kl. 11.24.39

 

Valtteri Bottas tog en imponerande seger i Österrikes GP

av Anna Andersson

En perfekt start.
Det räcker inte. Det var en näst intill omänsklig start som tillsammans med en perfekt första stint avgjorde Österrikes GP:
Det är bara att gratulera Valtteri Botats till en välförtjänst seger. Valtteri Bottas tog en imponerande seger i Österrikes GP. Det var hans andra seger i år ( och i karriären).

I och med detta ser han dessutom till att det inte bara är en duell om VM-titeln.

Formula One - F1 - Austrian Grand Prix 2017 - Red Bull Ring, Spielberg, Austria - July 9, 2017   Mercedes' Valtteri Bottas celebrates his win on the podium   Reuters/Dominic Ebenbichler
Valtteri Bottas tog en imponerande seger i Österrikes GP (Reuters)

Han har nu häng på teamkollegan Lewis Hamiltoni VM-tabellen. Han utmanar honom och det skiljer bara 15 poäng och kampen om VM-titeln kan bli en kamp mellan tre man.
Vad mer kan vi begära?
Inte mycket.
– Vi har inte ens kört halva säsongen. De är gott om tid kvar och bilen utvecklas fortfarande, konstaterar Valtteri Bottas som stått på pallen i de tre senaste racen.
Han säger det precis lika lugnt som han är som person och den kylan kan ta honom långt. Det första delmålet lär vara att Mercedes förlänger kontraktet med honom och med tanke på de resultat han har gjort så bör det bara vara en tidsfråga.
De som inför säsongen trodde att Bottas var fel val ska ta och tänka om. Jag gjorde för övrigt en intervju med honom då. Hann du inte läsa den då kan du läsa den här.
Mer om dagens lopp läser du här.

•••
Daniel Ricciardo var trea. Det var hans femte pallplats i rad. Imponerande.
Men det finns ytterligare ett par saker som vi ska uppmärksamma.

Som exempevis  att….
…Force India tog poäng med båda bilarna – igen. Teamet är fyra i konstruktörsmästerskapet och har bara missat poäng en gång i år, i Monaco.
….Williams båda förare som körde riktigt dåligt under kvalet och var färdiga i Q1 tog poäng båda två. Lance Stroll tog poäng för tredje loppet i rad.
…Max Verstappen bröt igen. Han har brutit fem av de sju senaste loppen.
….Marcus Ericsson fortfarande är utan poäng. Han har nollat i 37 lopp nu.
– Det var ingen bra dag för mig, sa han efteråt.
Vill du läsa mer om hans tankar efter loppet gör du det här.
…Lewis Hamilton inte var nöjd med sin fjärdeplats.
– Jag vet inte om jag hade kunnat ta Ricciardo, jag gav allt jag hade och mer kunde jag inte göra, säger Hamilton.
– Det kändes bra, även om det inte var någon perfekt helg för oss. Nu har jag ett par dagar att varva ner och jag ser fram emot nästa race på hemmaplan. Jag hoppas att vi har en helg utan problem där.
…Haas båda förare fick testa den nya uppdateringen av Ferrarimotorn. För Romain Grosjean fungerade det kanon, han var sexa i mål, Kevin Magnussen tvingades däremot bryta. Tanken är tydligen att Ferrari ska ge fabriksteamet den uppdateringen på Silverstone, men man lät Haas testa den här. Även Mercedes sägs ha en rejäl uppdatering på gång till nästa race.

Här är resultatet från Österrikes GP:
1 ) Valtteri Bottas     Mercedes-AMG  1:21:48.527         71
2) Sebastian Vettel     Ferrari 1:21:49.185     + 0.658     71
3) Daniel Ricciardo     Red Bull 1:21:54.539     + 6.012     71
4) Lewis Hamilton     Mercedes-AMG  :21:55.957     + 7.430     71
5) Kimi Räikkönen     Ferrari  1:22:08.897     + 20.370     71
6 ) Romain Grosjean     Haas F1 Team  1:22:54.808     + 1:06.281     71
7) Sergio Pérez     Force India  + 1 varv     70
8 ) Esteban Ocon     Force India + 1 varv     70
9) Felipe Massa     Williams  + 1 varv     70
10) Lance Stroll     Williams + 1 varv     70
11) Jolyon Palmer     Renault  + 1 varv     70
12) Stoffel Vandoorne  McLaren  + 1 varv     70
13) Nico Hülkenberg  Renault  + 1 varv     70
14) Pascal Wehrlein     Sauber + 1 varv     70
15) Marcus Ericsson     Sauber + 2 varv     69
16) Daniil Kvyat     Toro Rosso  + 3 varv     68
Förare som bröt:
Carlos Sainz, Toro Rosso
Kevin Magnussen, Haas
Max Verstappen, Red Bull
Fernando Alonso, McLaren

•••
Till nästa veckas lopp på Silverstone i Storbritannien  bör även Red Bull få mer fart. En uppdatering av bränslet ska ge renaults motorer mer kraft.

Vi hörs under veckan.

På söndag är det race igen. Två lopp återstår innan sommarpausen.

Storbritanniens GP och Ungerns GP.

 

 

Valtteri Bottas har pole position i Österrikes GP

av Anna Andersson

Lewis Hamilton och Sebastian Vettel säger att situationen i Baku är överspelad.
Men de vill inte ta varandra i hand  i något slags PR-syfte för det.
De ville de inte på presskonferensen i torsdags och inte efter kvalet i Österrike heller.
Däremot gav Hamilton Vettel handen och gratulerade efter kvalet när det inte var några TV-kameror i närheten.

De undvik att komma allt för nära varandra och lär de inte behöva göra i starten i morgon heller.

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany and Mercedes drivers Valtteri Bottas of Finland and Lewis Hamilton of Britain, from left to right, wave to fans at the end of the qualifying session for the Austrian Formula One Grand Prix at the Red Bull Ring in Spielberg, Austria, Saturday, July 8, 2017. Bottas clocked the fastest time, Vettel was second and Hamilton third. The Austrian Grand Prix will be held on Sunday. (AP Photo/Ronald Zak)
Valtteri Bottas har pole position i Österrikes GP (AP )

Valtteri Bottas har pole position i Österrikes GP.
Han har kört bra hela helgen fortsatte på den vägen under kvalet. Han var snabbare än Sebastian Vettel, som startar från andra ruta.
Upplösningen av kvalet blev dock rätt lam eftersom Romain Grosjean fick problem med bilen och parkerade på banan vilket gjorde att den gula flaggan plockades fram och alla förarna fick lätta på gasen och kvalet avslutades. Trist slut på någonting såg som ut att kunna bli riktigt bra.
Lewis Hamilton var trea, men han har bytt växellåda, om startar från ruta åtta. Det gör att Kimi Räikkönen och Daniel Ricciardo delar andra startled.

Det är upplagt för ett spännande lopp i morgon, banan i Österrike är förhållandevis kort,  bara lite mer än 4,3 km vilket gör att bilarna kommer att ligga nära varandra. Det finns också ett  par bra omkörningsmöjligheter och med en Lewis Hamilton som jagar från ruta åtta så kan det bli spännande.
Vi ska inte heller glömma bort att det är en bana med ett lågt däckslitage, men ett högt bromsslitage.

•••
Här är resultatet:

1) V. Bottas     Mercedes     1:04.251         18
2) S. Vettel     Ferrari     1:04.293     0:00.042     17
3) L. Hamilton     Mercedes     1:04.424     0:00.173     17
4 ) K. Räikkönen     Ferrari     1:04.779     0:00.528     17
5) D. Ricciardo     Red Bull     1:04.896     0:00.645     22
6) M. Verstappen     Red Bull     1:04.983     0:00.732     16
7) R. Grosjean     Haas     1:05.480     0:01.229     30
8) S. Perez     Force India     1:05.605     0:01.354     21
9) E. Ocon     Force India     1:05.674     0:01.423     22
10) C. Sainz     Toro Rosso     1:05.726     0:01.475     23
11) N. Hülkenberg     Renault     1:05.597     0:01.281     16
12) F. Alonso     McLaren     1:05.602     0:01.286     14
13) S. Vandoorne     McLaren     1:05.741     0:01.425     14
14) D. Kvyjat     Toro Rosso     1:05.884     0:01.568     16
15) K. Magnussen     Haas     -:–.—     -:–.—     6
16) J. Palmer     Renault     1:06.345     0:01.281     10
17) F. Massa     Williams     1:06.534     0:01.470     8
18 ) L. Stroll     Williams     1:06.608     0:01.544     11
19) M. Ericsson     Sauber     1:06.857     0:01.793     12
20) P. Wehrlein     Sauber     1:07.011     0:01.947     11

Vill du läsa mer om kvalet gör du det här.

•••
Kevin Magnussen skadade sin hjulupphängning under kvalet och han tog sig till Q2 men där kunde han inte starta eftersom skadorna på bilen var för stora. Det betyder att han var 15:e i kvalet.
Han slog i alla fall de båda bilarna från Williams, Felipe Massa var 17:e och Lance Stroll var 18:e. Den unge kanadensaren som tog poäng i Kanada och var trea i Baku fick inte alls till kvalet.
•••

Sauber driver Marcus Ericsson of Sweden takes a curve during the qualifying session for the Austrian Formula One Grand Prix at the Red Bull Ring in Spielberg, Austria, Saturday, July 8, 2017. The Austrian Grand Prix will be held on Sunday. (AP Photo/Darko Bandic)
Ericsson slog Wehrlein (AP Photo)

Precis som väntat försvann Marcus Ericsson redan i Q1, men han kvalade ut sin teamkollega Pascal Wehrlein. Det är positivt, det har inte hänt allt för många gånger i år. Ericsson var 19:e och Wehrlein 20:e.
– Klart att det är skönt att vara snabbare än Pascal, säger Ericsson till Viasat.
– Det kommer att vara ett långt och tufft race i morgon. Det brukar vara kritiskt för bromsarna här. Förhoppningsvis händer det lite grejer framför oss och sedan gör de  förändringar  som vi har gjort att vi kan slåss med bilarna framför.
Det är en tuff fajt mellan Ericsson och Wehrlein i teamet nu. Ericsson tvingades flytta på sig för Wehrleins skull senast, men han tycker fotrfarande att teamet tog fel beslut i Baku. Mer om det läser du här.

•••
För övrigt kan vi notera att…

…Sebastian Vettel aldrig tidigare startat Österrikes GP från första startled.
…Fernando Alonso fick lämna tillbaka den nya motorn eftersom han hade problem med MGU-H. Nu har han en äldre version, det ger honom inget straff i starten, men han har inte samma effekt som sina konkurrenter, Stoffel Vandoorne däremot har den bättre motorn, men det var ändå Alonso som var snabbast av dem under kvalet.
…FIA har lyssnat på förarnas kritik och lagt ner en hel del arbete på att förbättra kantstenarna (curbsen) till dagens kval.
… Ferrari ska testa det nya cockpitskyddet ”Shield” under den första träningen i Storbritannien nästa vecka.
…det finns en risk för både regn och åska i samband med loppet i morgon.

…Sauber fortfarande står utan stallchef, men teamet pratar med flera olika kandidater.

Så slutade träningarna inför Österrikes GP i Formel 1

av Anna Andersson

0,147 sekunder
Så stor var skillnaden mellan Lewis Hamilton och Sebastian Vettel under fredagens båda träningar. Mercedesfäraren Hamilton förbättrade förmiddagens varvrekord under den andra träningen till  1:05.483.

Mercedes' Finnish driver Valtteri Bottas steers his car during the second practice session of the Formula One Austria Grand Prix at the Red Bull Ring in Spielberg, on July 7, 2017. / AFP PHOTO / JOE KLAMAR
Så slutade träningarna inför Österrikes GP Bottas var trea/ AFP PHOTO / JOE KLAMAR

– Det allra bästa i dag är att bilen känns fantastiskt snabb, säger Lewis Hamilton.

– Bilen är magiskt snabb jämfört med när vi körde här för ett år sedan. Balansen är riktigt bra och det känns väldigt bra på banan.
Red Bulls Daniel Ricciardo, som vann i Baku senast, hade problem med turbon och slutade fyra – men de sex främsta platserna togs under fredagen av förare från de tre toppteamen Mercedes, Ferrari och Red Bull.
– Jag tror att vi kanske kan köra in en plats i andra startled, säger Red Bulls motorsportkonsulent Helmut Marko till motorsporttotal.
– Och klarar vi av att hålla ordning på temperaturskillnaden mellan den främre och den bakre hjulaxeln kanske vi kan konkurrera under loppet också.
Han förklarar att Red Bull har ett litet problem med temperaturen i framdäcken.
– När vi är på väg att få upp framdäcken i temperatur ligger bakdäcken redan där och det är problemet. Det verkar som om asfalten är lite mer krävande i år jämfört med förra året och det när det är så varmt som det är här nu måste man se till att hantera däcken perfekt.
•••

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany sits in his car cockpit during the second practice session for the Austrian Formula One Grand Prix at the Red Bull Ring in Spielberg, Austria, Friday, July 7, 2017. The Austrian Grand Prix will be held on Sunday. (AP Photo/Ronald Zak)
VM-ledaren Vettel. (AP Photo/Ronald Zak)

Sebastian Vettel, som leder VM, var inte helt nöjd med att vara tvåa och bakom Lewis Hamilton under fredagen.
– Jag hoppas att vi kan konkurrera i morgon, säger han.
– Jag har inte sett så mycket, men det verkar vara väldigt jämnt. Ett varv här är väldigt kort och därför kan jag föreställa mig att det blir väldigt jämnt. Mercedes ser återigen väldigt snabba ut.
••••
När det gäller Sauber hade både Marcus Ericsson och Pascal Wehrlein nya motorer under den första träningen i Österrike, men det var inget lyckat för svensken. Han hade kört färdigt efter bara en halvtimme sedan man hittat en läcka i motorn.
Under den andra träningen var svensken återigen sist, med sin teamkollega på placeringen framför.
Faktum är att de båda bilarna från Sauber var de enda som inte slog den tid som räckte till pole position 2016 (1:07,922).
– Bilen är inte körbar, ropade Wehrlein över radion.

Ericsson var reserverad efter dagens tränignar:

– Det har inte varit den enklaste dagen för oss. Vi hade lite probem under den första fria träningen. Det startade med ett mekaniskt problem redan på det första varvet och vi kunde bara köra 12 varv vilket var en oturlig start på dagen, säger han.

– Den andra träningen var bättre, vi körde många varv och jobbade bland annat med aerodynamiken för att förstå bilen bättre. Nu ska vi sätta oss ner och hitta vilken väg vi ska gå för att optimera bilen för resten av helgen.

 

Så slutade träningarna inför Österrikes GP i Formel 1 ( det totala resulatet för fredagen)

1 ) L. Hamilton     Mercedes     1:05.483 (FT2)                 68
2 ) S. Vettel     Ferrari     1:05.630 (FT2)     +0:00.147     +0:00.147     78
3 ) V. Bottas     Mercedes     1:05.699 (FT2)     +0:00.216     +0:00.069     76
4 ) M. Verstappen     Red Bull     1:05.832 (FT2)     +0:00.349     +0:00.133     56
5 ) D. Ricciardo     Red Bull     1:05.873 (FT2)     +0:00.390     +0:00.041     59
6 ) K. Räikkönen     Ferrari     1:06.144 (FT2)     +0:00.661     +0:00.271     78
7 ) K. Magnussen     Haas F1     1:06.591 (FT2)     +0:01.108     +0:00.447     73
8 ) F. Alonso     McLaren     1:06.732 (FT2)     +0:01.249     +0:00.141     55
9 ) N. Hülkenberg     Renault     1:06.735 (FT2)     +0:01.252     +0:00.003     42
10 ) R. Grosjean     Haas F1     1:06.763 (FT2)     +0:01.280     +0:00.028     72
11 ) E. Ocon     Force India  1:06.849 (FT2)     +0:01.366     +0:00.086     89
12 ) S. Vandoorne     McLaren     1:06.859 (FT2)     +0:01.376     +0:00.010     68
13) D. Kvyjat     Toro Rosso  1:06.906 (FT2)     +0:01.423     +0:00.047     65
14) F. Massa     Williams     1:07.065 (FT2)     +0:01.582     +0:00.159     79
15 ) C. Sainz     Toro Rosso  1:07.100 (FT2)     +0:01.617     +0:00.035     56
16 ) L. Stroll     Williams     1:07.468 (FT2)     +0:01.985     +0:00.368     81
17) S. Perez     Force India  1:07.509 (FT2)     +0:02.026     +0:00.041     41
18 ) J. Palmer     Renault     1:07.623 (FT2)     +0:02.140     +0:00.114     38
19 ) S. Sirotkin     Renault     1:08.586 (FT1)     +0:03.103     +0:00.963     27
20 ) P. Wehrlein     Sauber     1:08.782 (FT2)     +0:03.299     +0:00.196     78
21) M. Ericsson     Sauber     1:08.870 (FT2)     +0:03.387     +0:00.088     63
22) A. Celis     Force India  1:09.280 (FT1)     +0:03.797     +0:00.410     15

Annars kan vi notera att….
….McLaren har fått en ny motor från Honda och den ger båda förarna 30 friska hästkrafter . Under morgonen var Stoffen Vandoorne sjua och Fernando Alonso nia. Under eftermiddagen hade Alonso den åttonde snabbaste tiden och Vandoorne den tolfte.
Men trots den uppdaterade motorn har McLaren 60 häftkrafter färre än konkurrenterna i toppen.

…Sebastian Vettel bad Lewis Hamilton om ursäkt. Via SMS.
…Carlos Sainz har skapat rabalder i paddock.
– Målet är att köra för Red Bull 2018, säger han.
Där har Max Verstappen och Daniel Ricciardo kontrakt…..
…Lewis Hamilton vill ha ett samtal med Jean Todt. Han vill diskutera säkerheten efter det att Sebastian Vettel rammat honom i Baku.
….Kimi Räikkönen var nära att köra på en fotograf på depårakan.
– Vi försöker få kontroll över folket i depån, framförallt fotograferna, varje vecka. Vi försöker att göra vårt jobb och de försöker att göra sitt jobb, men det är ju så att vi kör där och detta är en oändlig historia. Någon gång så kommer någon att skada sig, men vi gör vårt bästa för att undvika det.
…McLaren och Honda ännu inte har sagt att deras vägar skiljs år, men att alla ändå pratar om att det är ett faktum innan sommaren är över.
…kantstenarna, eller curbsen, ställer till problem för förarna i Österrike. Precis som förra året anser förarna att de är lite för höga och bland annat Felipe Massa skadade sin bil under fredagens träningar.
– Ja, det är svårt säger han.
– Kantstenarna är ju inte där för att skada våra bilar. Det finns en annan anledning till att de är där. Skadan på min bil orsakades inte av att jag körde över dem med vilje utan att jag snurrade av och körde in på banan igen.
….jag räknade till 32 avåkningar i dag. Kan det verkligen stämma?

Sida 1 av 215
  • Tjänstgörande redaktör: Victor Lindbom
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB