Sebastian Vettel var rekordsnabb i Monaco

av Anna Andersson

Det var Ferraris medarbetare  som log bredast efter torsdagens båda träningar inför Monacos GP.

Sebastian Vettel var rekordsnabb i Monaco

Ferrari's German driver Sebastian Vettel drives during the second practice session at the Monaco street circuit on May 25, 2017 in Monaco, three days ahead of the Monaco Formula 1 Grand Prix. / AFP PHOTO / BERTRAND LANGLOIS
Sebastian Vettel var rekordsnabb i Monaco / AFP PHOTO / BERTRAND LANGLOIS

Han var klart snabbare än alla andra, en halv sekund före Daniel Ricciardo, Red Bull – och mer än en sekund före Lewis Hamilton som var bästa Mercedesförare på plats åtta.
Mercedes som var snabba under det första passet gick åt helt fel håll med inställningarna och var klart distanserade under det andra.
– Detta var inget vidare, sa Hamilton efteråt.
– Det första passet var riktigt bra och vi var snabbast, men under det andra hade vi inget grepp alls. Vi bara gled omkring. Jag vet inte varför däcken inte alls fungerade, men skillnaden mellan de båda passen var som natt och dag. Vi har mycket jobb kvar att göra innan lördagens pass, men jag är säker på att teamet hittar en lösning.
För spänningens skull får vi hoppas på det. Daniel Ricciardo var som sagt en halv sekund efter Vettel och även om teamet hoppas på att kunna utmana om pole position så ser Vettel oerhört stark ut.
– Vi kan ta lite mer tid, men knappt fem tiondelar, säger motorsportkonsulent Hemlut Marko till motorsporttotal.
– Vi jobbar åt rätt håll, men Vettel fick till ett kanonvarv och han hade fri fart hela tiden.
Trafiken är ett problem för förarna på de trånga gatorna i Monaco. Banan är bara lite mer än tre kilometer lång och det är många bilar ute samtidigt. Det gör att kvalet på lördag kommer att bli riktigt trångt, framförallt my med de nya, breda bilarna.
Samtidigt är kvalet enormt viktigt, det är trots allt bara 114 meter från pole position till första kurvan.
– Det kommer att bli extremt jämnt, sa Vettel.
Vi får se på lördag.
Vill du läsa mer om träningen gör du det här.

•••

Pascal Wehrlein (D), Sauber F1 Team. Circuit de Catalunya.
Pascal Wehrlein tog poäng senast – men var långt efter i Monaco. Foto: Sauber

För Sauber var torsdagen i Monaco riktigt tuff.
Marcus Ericsson och Pascal Wehrlein var långt från den formen teamet hade i Barcelona.
– Vi förväntade oss absolut mer än vad vi har levererat här i Monaco, därför är jag inte nöjd, säger Pascal Wehrlein.
– För att vi ska kunna förbättra oss måste vi förstå varför det är som det är.
•••
Kimi Räikkönen var trea på det andra passet och han var nöjd. Vi kunde till och med skymta ett leende.
Han ändrade set-upen och det var en fullträff.
– Det blev bara bättre och bättre, det är huvudsaken. Vi förbättrade oss hela tiden, gjorde ett par förändringar och hela tiden blev det bättre, säger han.,
– Men det är väldigt jämnt bland bilarna i toppen och det betyder naturligtvis att vi måste göra ett bättre jobb än de andra. På lördag, när alla trycker på för fullt, får vi se var vi landar.

•••
Glada miner hos Red Bull. Max Verstappen är nöjd med de uppdateringar som Red Bull har och Daniel Ricciardo anser att Red Bull har gjort framsteg.
– Vi kan slå dem, vi är inte en sekund bakom täten längre och det är lovande, säger han.
•••
Lance Stroll, Williams  kraschade under den andra träningen. 18-åringen jämförde det med ett TV-spel.
– Det var game over, säger han.
•••
Jenson Button är tillbaka i F1 och han var knappt bakom sin teamkollega under det andra passet.

– när jag väl kom ut ur depån så föll sig allt naturligt säger han.

– Men det var en chock att jag kudne bromsa så sent. Det finns flera bromspunkter som jag kan jobba vidare på och så måste jag hitta självförtroendet.

 

•••

Vill du läsa statistik och fakta  inför Monacos GP gör du det i gårdagens inlägg.
•••
Sebastien Bourdais som kraschade så illa under förberedelserna till Indy 500 har fått lämna sjukhuset. Nu väntar en mycket lång rehabilitering för den före detta F1-föraren som hunnit bli 38 år.

 

F1 i Monaco, fakta och statistik inför Monacos Grand Prix

av Anna Andersson

Nelson Piquet jämförde Monacos GP med att flyga helikopter i ett vardagsrum. Stefan ”Lill-Lövis” Johansson gillade inte alls att köra på banan eftersom det plötsligt hände grejer som inte hände någon annanstans.
– I ett stadslopp sitter sedan publiken nära, på de moderna banorna sitter de en halv kilometer från banan. Här kan ett glasspapper, en plastpåse eller läskburk flyga ut på banan och fastna i bilen. Skräpet sätter sig i kylarintaget, motorn överhettar och du måste in i depå. En sådan skitsak kan förstöra ett helt lopp.

F1 racing cars take the harbor chicane during the Qualifying session at the Monaco racetrack, in Monaco, Saturday, May 23, 2015. The Formula One Grand Prix of Monaco will be held on Sunday. (AP Photo/Gero Breloer)
F1 i Monaco. (AP Photo/Gero Breloer)
Spectators watch the Formula One Grand Prix from the stands, from balconies and from speedboats at the Monaco racetrack, in Monaco, Sunday, May 24, 2015. (AP Photo/Claude Paris)
Monacos GP  – som att flyga helikopter i ett vardagsrum (AP Photo/Claude Paris)

För att lyckas i Monaco krävs det ett bra kval, eller flera rejäla krascher. Bilarna kör på gatorna i det lilla furstendömet och i och med att det är vita markeringar på banan är det väldigt halt. Landet klättrar längst Medelhavskusten uppför berget, det är rejäla stigningar, trånga svängar och branta backar ner mot havet. Förarna växlar 50 gånger per varv, det ger 3 900 växlingar under de 78 varven på den lite mer än tre kilometer långa banan.

F1 i Monaco är en rejäl utmaning.

– Det finns inga marginaler någonstans och det gäller att ha tungan rätt i munnen hela tiden. Det är en sådan bana att man måste bygga upp farten varje pass och ha ett förtroende för bilen. Man får aldrig bli förhastad eller stressad, då sitter man i muren. I början av helgen, under den första träningen, så har man lite marginal, kanske också under den andra. Då har man kanske tre eller fyra decimeter till muren, men ju längre helgen lider så skrapar man av de där marginalerna och när man kör i kvalet gäller det att bara ha några millimeter till muren överallt för att sätta ett bra varv. Det är väldigt viktigt att bygga upp det steg för steg och göra allt perfekt, säger Marcus Ericsson till  Sportbladet.

Marcus Ericsson (SWE) Sauber F1 Team.  Circuit de Barcelona-Catalunya.
Marcus Ericsson hoppas på framgång under F1 i Monaco. Foto: Sauber.

– Det är omöjligt att köra om, men det kan möjligen finnas en chans i kurva tio efter tunneln, men killen framför måste göra ett misstag för att det ska lyckas. Loppet är lite som leken ”följa John” och kvalet är avgörande.

Förra året gjorde jag en intervju med Nico Rosberg inför F1 i Monaco, han är uppvuxen i furstendömet och berättar som sina tankar inför tävlingen som han vann tre gånger under sin karriär
Missade du den eller vill läsa den igen finns den här:

F1 i Monaco, fakta och statistik inför Monacos Grand Prix:
Banan är bara 3,337 km, vilket är säsongens kortaste. Man kör 78 varv. Det är det enda loppet under året som normalt pågår i hela två timmar
Avstånd till första kurvan: 210 m.
Antal kurvor: 8 höger, 11 vänster.
Kurvor över 250 km/tim: 2 (T2, T9)
Kurvor under 100 m/tim: 9 (T5, T6, T7, T8, T10, T15, T16, T18, T19)
Däck: Soft, supersoft, ultrasoft. Förarna är något oroade  för däcken och tycker att de är något hårda:
– Även den ultramjuka blandningen är för hård, säger Haas Kevin Magnussen.
Maxfart utan DRS: 285 km/tim.
Däckslitage: Stort
Bromsslitage: Stort
Bromszoner: 12 ( 6 hårda)
Banans F1-debut: 1950, samma år F1 startade. Monacos GP har däremot kört sedan 1920-tlet.
Första vinnare: 1950: Juan Manuel Fangio, Alfa Romeo, från pole position.
Antal segrar från pole: 28.
Segrare från sämst startposition: 1996: Olivier Panis, Ligier, vann från startplats 14.
Flest segrar i Monaco:
Ayrton Senna (6)
Graham Hill (5)
Michael Schumacher (5)
Alain Prost (4)
Nico Rosberg (3)
Jackie Stewart (3)
Stirling Moss (3)
Juan Manuel Fangio (2)
Niki Lauda (2)
Maurice Trintignant (2)

Lewis Hamilton (2)

Topp 8 i kvalet 2016:
1. Daniel Ricciardo, Red Bull
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Nico Hülkenberg, Force India
6. Carlos Sainz, Toro Rosso
7. Sergio Perez, Force India
8. Daniil Kwjat, Toro Rosso

Topp 8 i racet 2016:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Daniel Ricciardo, Red Bull
3. Sergio Perez, Force India
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Fernando Alonso, McLaren
6. Nico Hülkenberg, Force India
7. Nico Rosberg, Mercedes
8. Carlos Sainz, Toro Rosso
Marcus Ericsson bröt på det 52:a varvet efter en kollision.

•••
Notera nu att träningarna i Monaco startar i morgon, kl 10.00 är det dags för det första passet och kl 14.00 det andra.
•••

För övrigt kan vi konstatera att..
…det tar sex veckor att bygga upp allt inför Monacos GP. Sedan tar det bara tre veckor att riva allt igen.
…Gustav Malja är tillbaka i Formula 2 i helgen. Han kommer att träna och kvala i morgon torsdag, köra det första racet på lördag och det andra på lördag. Detta är mästerskapets tredje deltävling för säsongen.
…Bilarna är bredare än tidigare. Räkna inte med några omkörningar och räkna med att det finns förare som missbedömer bredden och sitter i muren.
…Adrian Newey är kritisk mot årets Red Bull och tror inte att det blir någon seger på söndag.

Red Bull driver Daniel Ricciardo of Australia, reacts after winning the qualification, at the Monaco racetrack, in Monaco, Saturday, May 28 2016. The Formula one race will be held on Sunday. (AP Photo/Claude Paris)
Red Bulls Daniel Ricciardo hade pole position 2016. (AP Photo/Claude Paris)

– I fjol hade vi ett bra chassi, men i år har vi inte det bästa, därför har vi inte heller samma möjligheter som ifjol, säger han till Autosport.
Nyligen var han väldigt kritisk mot årets bil.
– Det fungerade att jag drog mig tillbaka när reglementet var stabilt, men inte i när det nu har varit stora regeländringar. Det måste vi fundera över i framtiden, sa han.
– Jag drog mig tillbaka, men det blev tydligt att den gruppen som tog över inte lyckades få bilen att prestera och nu är det min plikt att få teamet röra sig framåt. Jag har engagerat mig i det efter det andra försäsongstestet.
Nu väntar Red Bull på en uppdatering av motorn från Renault.

Är Mercedes bil för lång för Monacos GP?

av Anna Andersson

Mercedes har vunnit varje GP-lopp i Monaco sedan 2013, men i år är teamet allt annat än favoriter.
Anledningen är den nya bilen.
Mercedes bil har det längsta avståndet mellan hjulen av alla bilarna och det kan ställa till stora problem på de trånga gatorna.

Är Mercedes bil för lång för Monacos GP?
– Vår bil är längre än tidigare, så jag har ingen aning om hur jag ska lyckas manövrera den genom de trånga kurvorna i Monaco, säger Lewis Hamilton som är tvåa i VM, sex poäng bakom Sebastian Vettel.

Mercedes driver Valtteri Bottas of Finland steers his car on the pit lane during a Formula One pre-season testing session at the Catalunya racetrack in Montmelo, outside Barcelona, Spain, Wednesday, March 1, 2017. (AP Photo/Francisco Seco)
Är Mercedes bil för lång för Monacos GP? (AP Photo/Francisco Seco)

Ferraris Sebastian Vettel har vunnit två lopp i år och hans team tillhör favoriterna även i helgen.

Deras bil är betydligt kortare, avståndet mellan hjulen hos Ferrarin är 166 mm kortare än hos Mercedesen.
– Kortare bilar är lättare att svänga runt i långsamma passager och därför vill man ha den typen av bil i Singapore, Ungern och framförallt Monaco, säger Toro Rossos teknikchef James Key till motorsporttotal.
Vid sidan av Mercedes kan Force India ( som tagit poäng med båda bilarna i alla lopp i år) få problem deras bil är också förhållandevis lång, medan Williams har den kortaste bilen i fältet  ( men trivs enligt tradition inte alls i Monaco)

Ytterligare ett problem för Mercedes är att däcktillverkaren Pirelli sänkt däckstrycket från 19 till 18 psi på framdäcken och från 17 till 16,5 på bakdäcken.  Det har ryktats om att Mercedes, vars bil fungerar bättre med ett högre däckstryck, har försökt att manipulera den data man har lämnat till däcktillverkaren.

•••

Annars kan vi notera att förarna inte alls är nöjda med däcken inför helgens race, trots att man nu använder de tre mjukaste gummiblandningarna.

– Till och med ultrasoft är för hård, säger Haas Kevin Magnussen.

– Soft kommer vi inte använda oss av och supersoft är absolut för hård.

•••

Tiderna som gäller i helgen:
Torsdag:
Kl 10.00 Träning 1.
Kl 14.00 Träning 2

Fredag – ledigt för förarna (eller snarare annat jobb än på banan)

Lördag:
Kl 11.00 Träning 3
Kl 14.00 Kval

Söndag
Kl 14.00 Monacos GP.

För övrigt kan vi notera att…
…att det ska bli sol och strax över 20 grader i Monaco den kommande helgen. Fina förhållanden för F1, glamour och kalas.
….fyra personer har omkommit under Monacos GP sedan F1-starten 1950, men det senaste dödsoffret, Lorenzo Bandini, omkom 1967. Det är 50 år sedan i år.
…Oliver Panis vann från startruta 14 1996.  Det var det enda loppet som fransmannen vann.
…Nico Rosberg kommer till loppet. Det är det första racet som fjolårets världsmästare ser på plats, men å andra sidan bor han i Monaco också…
…Stoffel Vandorne flyttas tillbaka tre placeringar i starten av Monacos GP. Han straffas för kollisionen med Felipe Massa i Spanien.

Jenson Button, the new Formula One motor racing World Champion, indicates that he is number one, while attending his first public appearance since winning the championship in Brazil, at Bluewater shopping centre in Kent, England Tuesday, Oct. 20, 2009. (AP Photo/Kirsty Wigglesworth)
Jenson Button redo för comeback. (AP Photo/Kirsty Wigglesworth)

…McLaren kommer med nyheter till Monaco och enligt teamchefen Eric Boullier förväntar man sig stora framsteg.

– Under tävlingen i Barcelona stämde plötsligt vår data från vindtunneln nästan helt överens med den data vi fick från träningarna på banan. Det handlade om 95 procent och det är en helt otrolig siffra, säger fransmannen enligt Autosport.
– Under en säsong med så stora regeländringar gör man stora framsteg under arbetet i vindtunneln och vi har stor potential. Det vi såg i Barcelona var det första steget i vårt stora uppdateringspaket och det gjorde att Fernando plötsligt körde med mitt i fältet. Det är ingen dröm, utan verklighet. Den andra delen av vårt paket kommer till tävlingen i Monaco och vi vet att vi kan vara med och slåss om poäng på banor där det inte är motorn som avgör
…det finns ett rykte som säger att Ferraris junior, Charles Leclerc, ska köra en av Saubers bilar under några fredagsträningar framöver. Leclerc leder just nu Formel 2.
Det är dock inte aktuellt i helgen, på den kluriga banan i Monaco låter teamen sina förare nyttja varje minut.

Snacket inför Monacos Grand Prix

av Anna Andersson

F1-vecka.
Det är en sak.
Monacovecka.
Det är en annan sak.
På söndag är det dags för Monacos GP och det blir extremt spännande att se vad de nya, snabbare F1-bilarna betyder för klassikern som körts i F1 sedan VM-starten 1950.
Räkna med att det blir riktigt trångt och ännu svårare än vanligt att köra om på de trånga gatorna.

Snacket inför Monacos Grand Prix
•Jenson Button gör comeback. Han ersätter Fernando Alonso som kör Indy 500 och han har än så länge inte kört de nya bilarna.

McLaren driver's Jenson Button, left, of Britain and Fernando Alonso of Spain joke as they pose for a photo with their team in front of their pit lane garage ahead of the first practice session for the Japanese Formula One Grand Prix at the Suzuka International Circuit in Suzuka, Japan, Friday, Oct. 7, 2016. (AP Photo/Eugene Hoshiko)
Button ersätter Alonso i Monacos Grand Prix (AP Photo/Eugene Hoshiko)

– Jag vet att vi inte har någon ärlig chans att upprepa min seger från 2009, men jag vet att vi kan ta poäng för konstruktörs-VM och det kan vara väldigt viktigt för framtiden säger Button.
Hans teamchef Eric Boullier tror inte att det blir några problem för Button att kliva tillbaka in i bilen.
– Jag kan garantera att han är okej efter tio träningsvarv. Han har kört med denna typ av downforce tidigare under sin karriär och han körde senast i november 2016. Han har bara missat en handfull lopp i år.
• Sauber kommer med flera nyheter till bilen. Uppdateringarna skulle ha varit klara till Spanien, men av olika anledningar var det inte så. Nu kommer det och efter Pascal Wehrleins poäng i Barcelona är teamet positivt. Wehrlein  har 3-0 i kvalen på Ericsson, vad händer på lördag?
•Från och med nu får teamen själva välja fritt vilka 13 däckset som föraren vill ha med sig till de olika racen. De måste välja ett set av de mjukaste däcken till kvalen och ett set av de båda andra gummiblandningarna till racet (men man måste bara använda sig av en av dem). Ett depåstopp kommer det att vara då man ska ha två olika däck under racet.

Här är pirellis grafik inför racet.
MOnaco
•Sedan är det som vanligt i Monaco träningar på torsdag – och ledigt  på fredag.

För övrigt kan vi notera att…
… Nico Rosberg trivs med livet utanför F1. Han och hustrun Vivian väntar nu sitt andra barn. Paret har redan en dotter, hon fyller två år i år.

Fernando Alonso, of Spain, waits in his pit during a practice session for the Indianapolis 500 IndyCar auto race at Indianapolis Motor Speedway, Friday, May 19, 2017 in Indianapolis. (AP Photo/Darron Cummings)
Alonso laddar för Indy 500. (AP Photo/Darron Cummings)

…Fernando Alonso startar söndagens Indy 500 från andra startled, plats fem. Han var bästa rookie i kvalet.
…Max Verstappen som orsakat tre krascher i Monaco de två senaste åren hävdar att han har lärt sig av sina misstag. I år ska han inte kyssa muren….

F1-förarnas val inför Monacos GP

av Anna Andersson

Lewis Hamilton vann allt i Spanien i helgen. Han hade pole position, han körde det snabbaste varvet, han vann racet – och Mercedes genomförde det snabbaste depåstoppet.
I VM-tabellen är det fortfarande Sebastian Vettel, Ferrari, som har övertaget, även om det nu bara skiljer åtta poäng.

Pirelli MOnaco
F1-förarnas val inför Monacos GP

Nästa deltävling avgörs i Monaco kommande vecka, men redan nu har Pirelli meddelat vilka däck som de olika förarna väljer.
Här är F1-förarnas val inför Monacos GP

.

Däcktillverkaren  har med sig de mjuka, de supermjuka och de ultramjuka däcken till den trånga stadsbanan och intressant är att alla toppteamen har valt olika däckstrategier – än så länge. Även om det verkar som om alla vill använda sig av ett depåstopp  och jag kan tänka mig att man väljer ultrasoft-supersoft – eller supersoft – ultrasoft. Ingen lär frivilligt välja att köra racet med soft.

Mercedesbåde förare har valt att ta med sig nio ultramjuka, tre supermjuka och ett mjukt set till Monaco.

Red Bull väljer elva ultramjuka, ett supermjukt och ett mjukt set.
Ferrari väljer tio ultramjuka, två supermjuka och ett mjukt sett.
Sauber med Marcus Ericsson och Pascal Wehrlein har gjort samma val som Ferrari.

Den enda föraren som valt två set mjuka däck är Jenson Button, som gör F1-comeback. Han har inte kört årets bilar, men ersätter Fernando Alonso som valt att köra Indy 500 istället för Monacos GP.
– Det har jag redan vunnit två gånger, var Alonsos kommentar efter det att han gjort valet.
Vi kan väl gissa att han är intresserad av att vinna de tre stora.

Monacos GP har han vunnit, sedan hoppas han på Indy 500, det klassiska 24-timmarloppet Le Mans.

Pascal Wehrlein (D), Sauber F1 Team. Circuit de Catalunya.
Pascal Wehrlein tog poäng i Spanien. Foto: Sauber

När vi är inne på Sauber så hyllar teamchef Monisha Kaltenborn Pascal Wehrlein efter åttondeplatsen i Spanien. Han tog teamets fyra första poäng för säsongen och Sauber gick om McLaren som ännu inte har någon poäng.
Själv ligger Wehrlein nu på samma antal poäng som Haas Kevin Magnussen och Toro Rossos Danill Kvyatt.
– Strategin var nyckeln till framgång. Bilen är, som jag har sagt tidigare, inte allt för dålig. Nu har vi gjort ett par förändringar i aerodynamiken och det kommer mer, säger teamchef Monisha Kaltenborn till motorsportmagazin.
– Pascals prestation var utmärkt. Vi vet att han kan hantera press och att han är en väldigt duktig förare. Detta resultatet är också väldigt viktigt för honom, han har fått ta emot väldigt mycket orättvis kritik den senaste tiden och som jag ser det handlade det om en orimlig dimension. Nu har han visat dessa oproffsiga kritiker att de måste komma med något nytt.

•••

Fernando Alonso, of Spain, pulls out of the pits during a practice session for the Indianapolis 500 IndyCar auto race at Indianapolis Motor Speedway, Monday, May 15, 2017 in Indianapolis. (AP Photo/Darron Cummings)
Fernando Alonso tränar inför Indy 500. Foto: TT

Fernando Alonso är alltså i Indianapolis och förbereder sig för Indy 500. Under den första dagen var han bäste nykomling, han hade 19 tid av alla förare. Då hade han problem med hjulupphängningen under eftermiddagen.
Den andra dagen körde han 117 varv och slutade på plats 24:e av 32 förare.
– De var en väldigt produktiv dag, säger han.
– Jag har lärt mig väldigt mycket, fick äntligen köra tillsammans med flera bilar ur mitt team och hade även lite mer trafik på banan.

•••
Sedan kan vi notera att…
… Kimi Räikkönen har blivit pappa. Han och hustrun Minttu fick sitt andra barn i måndags det är en dotter men namnet Rianna Angelia Milana.
Paret har också en son, Robin, som är två år gammal.
…Renault lät talangen Nicholas Latifi testa under däcktestet i Barcelona. NU ryktas det om att teamet redan letar efter en ersättare till Jolyon Palmer som haft en tung start på året.
…det ryktas om att Jos Verstappen, pappa till Max och tidigare F1-förare ska bli ny talangscout till Red Bull.

Spaniens GP – WOW

av Anna Andersson

Det finns bara ett ord för den racingen som Sebastian Vettel och Lewis Hamilton bjöd på.
Det är ett ord som antagligen inte ens finns i ordlistan.
WOW.
Det är ett ord som bara kommer ut när man håller andan och saknar ord.
När Sebastian Vettel kom ut från sitt depåstopp hade han ingen aning om att Lewis Hamilton var på väg i kapp honom.
– Jag hade typ åtta sekunder när jag gick in i depån och plötsligt var de borta. Jag vet inte var de tog vägen. Jag kom ut där med nya däck och så var han bara där, säger Vettel.
– Jag vet inte om vi snuddade vid varandra. Gjorde vi det?
Han tittar på Hamilton:
– Jag vet inte, jag gav dig väl plats, gjorde jag inte det? Du kom ju förbi, säger Hamilton.
– Jag kom upp på kantstenen och kunde inte styra. Jag tror inte att jag sa någonting illa över radion. Bara att det var verkligen på gränsen. Men det var samtidigt kul. Det var bra racing.
Det är precis den typen av racingen som F1-publiken har saknat de senaste åren och det är precis den typen av racing mellan två förare som kämpar om positioner som gör F1 så speciellt.

Formula One - F1 - Spanish Grand Prix - Barcelona-Catalunya racetrack, Montmelo Spain - 14/05/17 - Mercedes' Lewis Hamilton celebrates on the podium. REUTERS/Juan Medina
Hamiltons andra seger i Barcelona. Foto: TT

Sebastian Vettel behåller ledningen i VM, men nu handlar det om åtta poäng innan det är dags för Monacos GP. Det är nästan lite synd att det är två veckor dit….

Vill du läsa mer om loppet? Gör det här:
•••

Mercedes driver Valtteri Bottas of Finland is fitted in his car cockpit for the third practice session ahead the Formula One Russian Grand Prix at the 'Sochi Autodrom' circuit, in Sochi, Russia, Saturday, April. 29, 2017. The Russian Formula One Grand Prix will be held on Sunday. (AP Photo/Sergei Grits)
Bottas bröt sedan motorn gått sönder  – men hjälpte Hamilton till segern. Foto. TT

Lewis Hamilton ska tacka Valtteri Bottas för segern. När Bottas låg framför Vettel så drog han ner tempot och gjore sig så bred han kunde. Vettel fick kämpa för att ta sig förbi och han tappade fyra, kanske fem sekunder på den fajten.
Det var väl ungefär det som gav Hamilton segern.

 

•••
Det är en duell mellan två giganter igen.
Ferrari mot Mercedes.
Det är fantastiskt och det gör årets F1 otroligt härligt. Efter så många år med konstgjorda fajter mellan två förare inom samma team så är detta en befrielse.
Det är ett underbart mästerskap i år.
•••
Red Bull kom med rejäla uppdateringar och hoppades på att halvera det försprång som Ferrari och Mercedes hade inför Spaniens GP, men efter dagens lopp är det tydligt att det inte är fallet. Även om Daniel Ricciardo var trea i mål så körde han ett helt anat race i en het annan liga.

Han var över en minut efter de två framförvarande bilarna.
•••

Pascal Wehrlein (D), Sauber F1 Team. Circuit de Catalunya.
Foto: Sauber

Grattis Pascal Wehrlein!
Han körde till sig en imponerande åttondeplats och Saubers första poäng för säsongen.
Den förhållandevis lilla uppdateringen, en bakvinge, verkar fungera bra och det är positivt inför kommande tävlingar.
Till nästa deltävling i Monaco kommer det ännu fler nyheter till bilen och banan i Barcelona är väldigt representativ för resten av säsongen och en bil som fungerar i Barcelona brukar fungera bra på banorna framöver också. Det är positivt för teamet som kör med en motor från 2016 och kommer att ha svårt att konkurrera på banor där motorstyrkan avgör.
För Marcus Ericsson var det däremot en tung dag. Han har kört bra under hela helgen, men fick stryk med fem tusendelar i kvalet, och gjorde sedan en dålig start i racet.
Bortsett från det så körde han bra.

Han byggde upp loppet fint och hade chanser på poäng – ända till dess att ha kom ut ur depån i helt fel läge. När han kom ut ur depån var den virtuella säkerhetsbilen ute på banan så han kunde inte dra någon fördel av sina nya däck, han var tvungen att hålla tempot som VSC bestämde samtidigt som hans konkurrenter kunde göra sina stopp under den perioden.
Det är ren otur.
Ingenting han kan påverka överhuvudtaget.

Nu är det dags för mig att jaga vidare.
Vi hörs.
När detta förbannade internetet fungerar bättre igen….

Resultat:

1 Lewis Hamilton    Mercedes    1h35m56.497s
2 Sebastian Vettel    Ferrari    3.490s
3 Daniel Ricciardo    Red Bull/Renault    1m13.978s
4 Sergio Perez    Force India/Mercedes    1 varv
5 Esteban Ocon    Force India/Mercedes    1 varv
6 Nico Hülkenberg    Renault    1 varv
7 Pascal Wehrlein    Sauber/Ferrari    1 varv
8 Carlos Sainz    Toro Rosso/Renault    1 varv
9 Daniil Kvyat    Toro Rosso/Renault    1 varv
10 Romain Grosjean    Haas/Ferrari    1 varv
11 Marcus Ericsson    Sauber/Ferrari    2 varv
12 Fernando Alonso    McLaren/Honda    2 varv
13 Felipe Massa    Williams/Mercedes    2 varv
14 Kevin Magnussen    Haas/Ferrari    2 varv
15 Jolyon Palmer    Renault    2 varvs
16 Lance Stroll    Williams/Mercedes    2 varv
Förare som bröt:
–    Valtteri Bottas    Mercedes
–    Stoffel Vandoorne    McLaren/Honda
–    Max Verstappen    Red Bull/Renault
–    Kimi Räikkönen    Ferrari

Snacket efter kvalet till Spaniens GP

av Anna Andersson

Mercedes har laddat med många stora nyheter på bilen inför Spaniens GP.
Bland annat är bilen är sex kilo lättare, den har nya hybridkomponenter och en ny nos. Det tycks ha gett resultat för Lewis Hamilton är tillbaka i pole position.

Han slog ett nytt varvrekord, tog sin 64:e pole position och det är 250:e gångens om en britt startar först i ett F1-lopp. Det känns som en siffra vi bara kan drömma om.

(L to R) Mercedes' British driver Lewis Hamilton and Mercedes' Finish driver Valtteri Bottas walk in the parc ferme after the qualifying session at the Circuit de Catalunya on May 13, 2013 in Montmelo on the outskirts of Barcelona ahead of the Spanish Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / TOM GANDOLFINI
Hamilton. Foto: TT

Hamilton nuvade Sebastian Vettel på sin andra raka pole position, det skiljde 0,051 sekunder mellan dem och därmed har den trefaldige mästaren ett perfekt utgångsläge på en bana där pole position ofta betyder seger.

– Det var jämnt i kvalet och det kommer att vara jämnt i loppet, säger Hamilton.

– Jag ser redan fram emot starten, första kurvan är 700 meter bort. Det blir riktigt intressant.
Nu gäller det för Mercedes att hitta en bra strategi inför morgondagens race, hittills i år är det Ferrari som gjorde de smartare strategivalen och det känns som om det kan bli en mycket spännande fajt på en bana där det är väldigt svårt att köra om.
Dessutom får vi inte räkna bort Valtteri Bottas som gjorde en fantastisk start i Ryssland för två veckor sedan, han tog ledningen efter starten och körde sedan in karriärens första seger.
– Jag kan inte bara lite på min start, även om det gick bra i Sotji, men här är det betydligt kortare till den första kurvan så vi måste hitta en annan strategi, säger finländaren.

Ferrari och Sebastian Vettel leder VM med 13 poäng inför morgondagens lopp. Här läser du Stefan Johanssons analys. Han berättar varför hans gamla team är bäst just nu.
•••••

Sauber driver Marcus Ericsson of Sweden steers his car during the qualifying session for the Spanish Formula One Grand Prix at the Barcelona Catalunya racetrack in Montmelo, Spain, Saturday, May 13, 2017. The Spanish Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (AP Photo/Manu Fernandez)
Ericsson. Foto: TT

Marcus Ericsson och Sauber hade vissa förhoppningar inför kvalet i Spanien. Teamet har med sig en ny bakvinge och Marcus Ericsson var nöjd efter gårdagens träningar då han var snabbare än sin teamkollega under båda passen.
Men han fick inte till ett perfekt varv. Han var två tiondelar långsammare än sin teamkollega i den mittre sektorn och fem tusendelar efter tysken i mål. Där tappade svensken sin plats i Q2.
Omräknat så skiljde det mindre än 30 centimeter på ett varv mellan Saubers båda förare under Q1.

– Jag är jäkligt nöjd med hela helgen, jag tycker att jag har gjort ett bra jobb med att förbereda bilen, vi hade inga större uppdateringar och vi har slagit flera bilar som vi kanske itne ska slå, säger Marcus Ericsson.

– Samtigt är jag skitbesviken på att jag inte gick till Q2. Fem tusendelar vad är det? Inte ens 30 centimeter på ett helt varv. Jag byggde upp kvalet bra, förbättrade mig varje varv och jag ville verkligen vinna kampen med min teamkollega, den är väldigt viktig och det är väldigt frustrerade att jag förlorade den igen.

Trist för Marcus Ericsson som nu fått stryk av Pascal Wehrlein i samtliga tre kval de möts i år och som dessutom hade hoppats på en bättre startposition i Barcelona, en bana där det är väldigt svårt att köra om.
Ska vi hitta någonting positivt så är det ändå att Sauber har tagit ett steg framåt. Wehrlein gick till Q2, även om han var långsammast där och Ericsson har fyra bilar bakom sig efter kvalet och det är i alla fall någonting att glädjas över.

– Jag hade inte räknat med att det skulle gå så bra, säger Wehrlein.

– Vi har inte haft några större uppdateringar här utan det kommer fler nyheter till Monacos GP. Det är ett stort gap till bilarna framför oss och det blir ett tufft race i morgon.

Vill du läsa om Marcus Ericssons tankar efter de första fyra loppen i år så gör du det här.

Här läser du det senaste snacket efter kvalet till Spaniens GP
…Valtteri Bottas kör med den gamla motorn i Spanien, den som han redan har  kört med under fyra helger. Anledningen är att man hittade ett elfel på den nya motorn han använde i går och för att laga det var man tvungen att plocka ut motorn ur bilen. Då hittade mekanikerna en vattenläcka vilket gjorde att man valde att sätta in den gamla motorn i bilen igen. Därför körde han kvalet med den gamla motorn och han kommer också att köra morgondagens lopp med den motorn.
Den nya motorn ska lagas, finnas här som reserv om den gamla skulle gå sönder innan racet och den kommer sedan att användas i kommande race.
…Sebastian Vettel hade problem med bilen redan inför kvalet, men teamet bytte motor och han kom ut på banan – men han inte köra ens ett varv innan teamet bad honom att komma in i depå.
Vettel stannade dock ute på banan eftersom han var så långt från depåinfarten och inte hittade någonstans att parkera. Det var tydligen rätt darg för bilen lugnade ner sig och hittade rätt rytm.

McLaren's Spanish driver Fernando Alonso waves in the parc ferme after the qualifying session at the Circuit de Catalunya on May 13, 2013 in Montmelo on the outskirts of Barcelona ahead of the Spanish Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / LLUIS GENE
Alonso överraskad sjua. Foto: TT

…Fernando Alonso är en fantastisk förare. Han har återigen haft stora problem med sin motor från Honda, men i kvalet så tog han sig ända upp till startplats sju.
– Det var ett bra kval, nu får vi se hur det går i morgon, säger Fernando Alonso.

– Det är Hondas karriär som står på spel, det är inte min.
…Felipe Massa som skulle ha lagt av i höstas fortsätter att imponera. Han utklassade teamkollegan, debutanten Lance Stroll.

– Vi har problem när det är så dåligt grepp, säger Stroll som åkte ut i Q1.

Massa kvalade in som nia.
…Force India har tagit poäng med båda bilarna vid varje lopp i år. I Spanien körde båda förarna in bland de tio främsta i kvalet. Imponerande.

Här är kvalresultatet:

1) Lewis Hamilton, Mercedes, 1m19.149s    –
2) Sebastian Vettel, Ferrari, 1m19.200s  – 0.051s
3) Valtteri Bottas, Mercedes, 1m19.373s  – 0.224s
4) Kimi Räikkönen, Ferrari, 1m19.439s – 0.290s
5) Max Verstappen, Red Bull, 1m19.706s – 0.557s
6) Daniel Ricciardo, Red Bull, 1m20.175s – 1.026s
7) Fernando Alonso, McLaren, 1m21.048s – 1.899s
8) Sergio Perez, Force India, 1m21.070s – 1.921s
9) Felipe Massa, Williams, 1m21.232s – 2.083s
10) Esteban Ocon, Force India, 1m21.272s – 2.123s
11) Kevin Magnussen, Haas, 1m21.329s – 2.180s
12) Carlos Sainz, Toro Rosso, 1m21.371s – 2.222s
13) Nico Hülkenberg,  Renault, 1m21.397s – 2.248s
14) Romain Grosjean, Haas, 1m21.517s – 2.368s
15) Pascal Wehrlein, Sauber, 1m21.803s – 2.654s
16) Marcus Ericsson, Sauber, 1m22.332s – 3.183s
17) Jolyon Palmer, Renault, 1m22.401s – 3.252s
18) Lance Stroll, Williams, 1m22.411s – 3.262s
19) Stoffel Vandoorne, McLaren, 1m22.532s – 3.383s
20) Daniil Kvyat, Toro Rosso,  1m22.746s – 3.597s

 

Vill du läsa texten efter kvalet gör du det här:

•••

För övrigt kan vi meddela att FIA har förlängt den andra DRS-zonen i Barcelona med 100 meter för att öka möjligheterna för förarna att köra om. I Ryssland för två veckor sedan var det inte en enda omkörning på banan….(bara ett positionsbyte mellan Saubers båda förare). Banan i Barcelona är känd för att vara väldigt svår att köra om på, faktum är att pole position mycket väl kan avgöra loppet här.
Förra året hjälpte det dock inte med någon pole eftersom Mercedes båda förare kolliderade redan på det första varvet och båda två därefter bröt loppet. Det gjorde att Max Verstappen och Red Bull vann racet. Det var hans första race för teamet.

Lill-Lövis: Ett Ferrari som vinner är precis vad F1 behöver

av Anna Andersson

I en exklusiv  krönika skriver den förre F1-föraren Stefan Johansson om sina tankar efter inledningen av F1-säsongen 2017.

lovissssInför säsongen så snackades det mycket om att de nya bilarna som skulle se så mycket häftigare ut, ha mer downforce och bredare däck, dessutom hade man en målsättning som sa att de skulle gå mellan fem och sex sekunder snabbare per varv.
Men jag tycker inte att det har varit någon större skillnad.
Bilarna ser nästa identiska ut jämfört med tidigare, frånsett att däcken är bredare och varvtiderna något snabbare, men det är inte i närheten av vad de hade förväntat sig.
Då måste man återigen ställa sig frågan, varför?
Var der verkligen nödvändigt att skapa en helt ny bil igen, givetvis till en otrolig kostnad för varje team. Den naturliga utvecklingen från en säsong till nästa är normalt runt en sekund och ibland lite mer, nu är bilarna ungefär två sekunder snabbare per varv. Är det verkligen någon som bryr sig om det? Jag är tveksam.
 Racingen blir aldrig bättre med mer downforce, men trots det envisas F1 med att öka downforce ännu mer jämfört med tidigare år.
Det som verkligen har glatt mig under säsongens inledning är Ferraris återkomst. Det är fantastiskt.
Ett Ferrari som vinner är precis vad F1 behöver.
Jag tror alla är väldigt överraskade över att teamet är så bra jämfört med tidigare år, inte minst Ferrari själva! Personligen tror jag att mycket ligger i att Ferrari är det enda teamet som förstår hur de nya däcken verkligen fungerar. Det beror mycket på att det italienska teamet var det enda team som erbjöd att vara med på varenda däckstest som gjordes med Pirelli under utvecklingen av de nya, bredare däcken. Givetvis är både motor och chassi också mycket bra, men som jag ser det är skillnaden att Ferrari vet mer om däcken eller att däcken helt enkelt passar deras bil bättre.

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany kisses the trophy on the podium after winning the Singapore Formula One Grand Prix on the Marina Bay City Circuit in Singapore, Sunday, Sept. 20, 2015. (AP Photo/Wong Maye-E)
Foto: TT

En annan bidragande orsak till Ferraris fina inledning är Sebastian Vettel. Han var den ende föraren som personligen ställde upp på varenda däckstest, Mercedes skickade ingen av sina ordinarie förare utan använde olika testförare istället.
Jag tycker att det är ofattbart, om det är en sak eller ett område där man lätt kan få ett övertag på sina motståndare är det just däcken. De står för en tredjedel av bilens prestanda (motorn och chassit är givetvis de två andra). Michael Schumacher gjorde precis samma sak när han körde för Ferrari och teamet använde däck från Bridgestone, han ställde upp på varenda test och däcken var mer eller mindre specialgjorda för honom. Ingen annan förare kunde köra bilen eftersom han hade en väldigt speciell körstil, han var otroligt snabb på att svänga in i svängarna vilket gjorde bilen väldigt nervös för de flesta andra förare om man inte hade förtroende i bilen.
Vi kan vara övertygade om att alla kommentarer som Vettel gav Pirelli under de tidiga testerna har haft påverkat hur de har byggt upp däcken, hårdheten på konstruktion, gummiblandningar, vilket lufttryck som fungerar bäst och den typen av information.
Det var ett smart beslut av Vettel, men klantigt av de andra förarna som hade möjligheten att göra samma sak, inte tyckte att det var tillräckligt viktigt.

I helgen är det dags för Spaniens GP i Barcelona och normalt så börjar utvecklingskriget där. Vi får se vilka uppdateringar teamen har med sig, men eftersom bilen redan är byggt är det svårt att ta några jättekliv under säsongen. Jag tror team som Red Bull och Mercedes kan ta de största kliven när de lär sig förstå hur däcken fungerar.
 Där ligger den stora hemligheten i år.
För Red Bull har det varit en tung inledning. Teamet har tydligen engagerat Adrian Newey för fullt igen för att försöka få koll på vad som egentligen har gått fel. Bilen verkar väldigt nervös och förarna har svårt att pussla ihop ett helt varv utan att göra något litet misstag här och där, det är de detaljerna som gör stor skillnad i slutändan.
Det kan vara så att det handlar om några små missar i aeropaketet, som gör att de resultat de har sett i vindtunneln inte stämmer med det som händer på banan. Den typen av problem kan uppstå ibland, av helt olika anledningar.

McLaren driver Fernando Alonso of Spain gives a a news conference ahead the Bahrain Formula One Grand Prix at the Formula One Bahrain International Circuit in Sakhir, Bahrain, Thursday, April 13, 2017. The Bahrain Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (AP Photo/Hassan Ammar)
Foto: TT

I helgen kör Fernando Alonso på hemmaplan igen innan han fokuserar helt på Indy 500. Hans inhopp där är det bästa som har hänt Indycar på 20 år, det är helt fantastiskt och alla i USA är supertaggade.
Förhoppningsvis får det samma effekt som när Nigel Mansell kom dit på 1990-talet, det

höjde statusen på IndyCar något helt otroligt.
Jag tror Honda kommer att få ordning på sina grejor såsmåningom men om det blir i tid för att Alonso skall stanna kvar är det väl ingen som vet i det här skedet. Jag skulle inte bli förvånad om han tröttnar på F1 och vill fortsätta köra i USA när han väl har fått smak på hur kul och tuff racingen är där.
Det är svårt att säga hur fort det kommer att gå för Honda att komma ifatt, F1 idag är helt annorlunda mot vad det var för bara tio år sedan. Sedan man introducerade det nya motorkonceptet med hybridkomponenten har allt blivit otroligt komplicerat, och det är nästan omöjligt att hitta en snabb lösning på ett problem eftersom allt är integrerat på ett helt annat vis jämfört med en traditionell motor.

JFG0243För Sauber och Marcus Ericsson har det varit några bra kval, men inga poäng under inledningen och för Marcus del handlar det om att slå sin teamkollega, det är och har alltid varit det viktigaste inom F1. Det är den enda verkliga mätstickan på hur bra du är.
Bilarna varierar i prestanda och föraren kan bara göra en viss del, sedan krävs det att bilen är så pass bra att den kan köra in ett bra resultat. I år är Marcus matchad mot en förare som är hyggligt etablerad och har ett bra rykte som en den nya generationens stora hopp. För Marcus är det kanske viktigare än någonsin att han verkligen försöker dominera Wehrlein. Det kommer att krävas att han gräver djupare än vad han någonsin har gjort har gjort för att hitta det där lilla sista som gör skillnaden. Han behöver använda alla medel som finns tillgängliga för att åstadkomma det.
Om han lyckas göra det så borde det finnas en hygglig chans för honom att kliva upp till ett av de mer konkurrens kraftiga teamen och på så vis kunna vara med och slåss om poäng varje race.

Stefan

Marcus Ericsson är kritisk mot däcken

av Anna Andersson

Inför helgens deltävling har däckleverantören Pirelli valt de tre hårdaste gummiblandningarna och det gillar inte förarna.
Kritiken är hård.
Daniel Ricciardo var först ut med sin kritik:
– Jag tycker att de hårda däcken helt enkelt är för hårda. De andra varianterna räcker gott, sa han tidigare i veckan.

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Bahrain International Circuit.
Marcus Ericsson kritisk mot däcken. Foto: Sauber

Även Marcus Ericsson är kritisk mot däcken.
– Jag tycker inte att vi har någon nytta av den hårdaste gummiblandningen, säger svensken.
– Däcken hade kunnat vara ett steg mjukare denna helg. Det hade varit skönt att köra kvalet med de supermjuka däcken.
Force Indias Sergio Perez håller med och han är ännu tuffare i sina ord:
– De däcken är bara med för att man ska kunna plåta dem. Vi kommer inte att använda dem över huvudtaget, säger han.
– Hade jag fått välja hade jag valt de supermjuka kanske även de ultramjuka.
Reglementet säger också att förarna kan välja två gummiblandningar, det gör att vi lär se hur de flesta väljer de mjukare varianterna, medium och soft.

Så här förklarar Pirelli sitt val:
Circuit de Barcelona-Catalunya är känd för långa, snabba kurvor och strävt underlag som i kombination med varmt väder bidrar till starkt däckslitage. Förarteamen är väl bekanta med banan som redan använts för två testkörningar i år.

Circuit de Barcelona-Catalunya ur ett däckperspektiv:

1,5 sekunder skiljer däcken White medium och Yellow soft åt i testerna. I helgens lopp väntas tidsskillnaden bli mindre.
Framdäcken slits hårdast, med högt aerodynamiskt tryck på däcken både horisontellt och vertikalt.
På grund av högt slitage och nedbrytning förväntas mer än ett depåstopp.
På tisdag och onsdag i nästa vecka fortsätter Pirellis testprogram inför 2018 med Renault och Toro Rosso.

 

Värt att ta med sig från den första träningen:
•Mercedes har en rejäl uppdatering med sig, bilen är sex kilo lättare, nosen är  ny och man har förbättrade hybridkomponenter. På den första träningen var också Lewis Hamilton snabbast, före teamkollegan Valtteri Bottas. Kimi Räikkönen var trea.
•Sauber har med sig en ny bakvinge, man har gjort förändringar på framvingen och på golvet. Marcus Ericsson var knappt före kollegan Pascal Wehrlein, men de låg kvar på plats 16 och 17. De tre bilarna bakom i resultatlistan hade alla problem.
• Det tog inte mer än en kvart av den första träningen innan Fernando Alonso fick stanna bilen med motorproblem. Det rök om motorn och när bilen bärgades rann det ut bränsle vid sidan av banan.
Inte alls den start hemmasonen ville ha på sin helg i Barcelona.
McLaren identifierade problemet som en oljeläcka och Alonso körde den andra träningen ett par timmar senare.
• Sergej Sirotkin fick återigen chansen hos Renault. Han ersatte Jolyon Palmer, men han hann inte köra många varv innan han fick parkera bilen med ett tekniskt problem.
•Sebastian Vettel blev stående vid depåutfarten under den första tärningen. Han hade problem med växellådan och fick rullas tillbaka in i garaget, men kom sedan igång igen.
•Lance Stroll och hans Williams drabbades av motortrassel.
•Kevin Magnussen hade också problem, fick parkera i gruset. Det sägs att det var problem med växellådan.

 

Efter den andra träningen kan vi konstatera att:

Marcus Ericsson (SWE) Sauber F1 Team. Circuit de Barcelona-Catalunya.
Marcus Ericsson ler efter träning 2 Foto: Sauber.

…Marcus Ericsson såg glad ut efter det andra passet där han var 16:e man.

– Ja, eller mindre missnöjd, säger han.

– Glad det är jag när jag är etta.

Han slog sin teamkollega som var 19:e man och han var lite mer än två sekunder efter täten, tidigare i år har det varit mellan tre och fyra sekunder.

– Det är den bästa fredag i år, vi var bara 2,2 sekunder efter toppen så det är en mycket bra start, säger han.

– Den nya bakvingen fungerar rätt så bra och det är svårkört på den här banan, den har lågt grepp och jag tror att alla har haft problem med det. Vi fick hjälp när vi fick på de mjuka däcken, då var känslan betydligt bättre och vi kom ner på tider som var rätt konkurrenskraftiga. Dessutom var mina tider på lonrunsen förhållandevis bra.

Vill du läsa mer om Marcus gör du det här, där han berättar fredagens träningar och den nya bakvingen.

Eller här där han berättar om den tuffa inlendingen på säsongen.

 

…Fernando Alonso kom ut på banan igen efter missräkningen i förmiddags, men han körde varken mycket eller snabbt.
– Det känns som om motorn är långsammare än vad den var tidigare. Det är fantastiskt, konstaterar Alonso över radion.
…Daniil Kyatt hade problem med sin Toro Rosso och lyckades aldrig få till någon bra varvtid.
…Mercedes toppade även denna träning. Lewis Hamilton före Valtteri Bottas (+0.09). Vill du läsa mer om Mercedes uppdateringar på bilen gör du det här.

Därefter var Kimi Räikkönen (+0,31) trea och Sebastian Vettel (+ 0,41) fyra. Efter dem följde Red Bull med fjolårsvinnaren Max Verstappen (+0,63) och Daniel Ricciardo + (0,78)

…Sebastian Vettel hade problem med vinden som drog honom av banan i kurva 4 och han hade lite problem att ta sig ur gruset.

– Jag kände mig inte som kapten på mitt eget skepp i dag, utan det kändes som om det var någon annan som styrde min båt. Jag hoppas att det, vad det nu var som orsakade det, försvinner till i morgon.
…Red Bull som har ett antal uppdateringar hoppas på att vara närmare Ferrari i morgon.
– Vi vet inte riktigt vad uppdateringarna ger, men om vi närmar oss med en halv sekund är det bra, säger Christian Horner.

…..När det gäller longruns verkar Mercedes och Ferrari vara väldigt jämna. Det kan bli en spännande helg.
•••
För övrigt är det fint väder i dag. Sol, kring 25 grader och en del kraftiga vindbyar, framförallt under den andra träningen.

Rapport från den första dagen inför Spaniens GP

av Anna Andersson

Regnet har öst ner under den här första dagen inför Barcelonas GP och jag saknade jackan jag lämnade i bilen i Hamburg…
Enligt väderprognosen ska det dock bara bli bättre och nu vi kan förvänta oss ett torrt kval på lördag och ett race utan regn på söndag – förhoppningsvis.

Inom F1 betyder torsdagen mediaträffar och presskonferenser och det har varit ett stramt schema för att hinna med så mycket som möjligt, en del av materialet hittar du här i bloggen, annat på sportbladet.se eller i tidningen under helgen.

Nu kommer en rapport från den första dagen inför Spaniens GP

anna1(1)
Foto: Peter Wixström

Dagens stora snackis handlar mycket om Nico Rosberg. Killen som lade av efter VM-titeln förr året.
Han har nämligen erkänt att Lewis Hamilton är en större talang än vad han själv är och det är antagligen en av anledningarna till att han lade av. Han fick ge så mycket av sig själv, offra så mycket att han insåg att han inte skulle kunna göra om det igen.
VM-titeln kostade för mycket.
– Det finns F1-förare som har större talang än vad jag hade, kanske också min teamkollega, säger Rosberg i samband med ett föredrag för DeitgeistMinds och en film med det uttalandet hamnade sedan på youtube.
Nu har den dock raderats.
– Han är en av de bästa förarna som någonsin kört F1 och han är en helt otroligt svår motståndare. Jag var tvungen att jobba väldigt hårt, jag fick fokusera enbart på den fajten och inte göra några kompromisser. Det var den enda möjligheten för mig att besegra honom.
Då ska vi också komma ihåg att Hamilton vann fler race än Rosberg förra året och också hade vunnit VM-titeln om han inte hade brutit i Malaysia sedan motorn gått sönder när han var i en mycket klar ledning.
•••
För övrigt berättade Lewis Hamilton under presskonferensen att han stött på Nico en gång i år. I London, vilket kan tyckas lite märkligt eftersom de nästan bor grannar i Monaco.
– Jag sprang på en helt vanlig gata, plötsligt ser jag hur någon bakom mig börjar springa och jag vänder mig om. Då ser jag hur Nico rusar upp mot mig. De var riktigt märkligt – och ja vi snackade en stund.
Hamilton har också med sig sin hund till helgens race. Den var även med under presskonferensen och sov en stund på golvet.
•••
Barcelonas GP är säsongens femte VM-deltävling. Inför säsongen sa Marcus Ericsson att han hoppades att teamet skulle kunna ha en bra buffert med poäng efter de första fem, möjligen tio loppen för så att de skulle kunna leva på den när de andra teamen får bättre motorer, medan Sauber står kvar med Ferraris motor från 2016.
Än så länge har Sauber tagit noll poäng.
Till Barcelona kommer teamet med uppdateringar, ny aerodynamik, en ny bakvinge, lite småsaker till golvet och till framvingen. Det är en rejäl uppdatering, men den är inte så stor som man hade tänkt sig från början. Anledningen är att ingenjörerna ville ha lite mer tid att jobba med vissa saker.
– Men hellre än uppdatering som vi vet fungerar och som är bra än att man har med sig saker som är halvfärdiga, säger teamkollegan Pascal Wehrlein.
– Detta är en uppdatering som vi vet fungerar och jag ser verkligen fram emot Monaco om två veckor.

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Sochi Autodrom Tv interviews.
Foto: Sauber.

Det är en bana där man inte behöver ha en stark motor för att lyckas ta poäng och det är poäng som Sauber behöver. Teamet står på noll efter fyra lopp, man har haft problem med kylningen av motorn, elektroniken fungerar inte riktigt, det är inte tillräckligt mycket downforce och förarna hars vårt att få däcken att jobba i rätt temperatur.
– Det har inte gått riktigt som vi hade hoppats, erkänner Marcus Ericsson.
– Jag trodde verkligen på oss när jag sa det till dig inför säsongen, det var ingenting jag bara slängde ur mig. Det var en stor regeländring och jag trodde verkligen på det. Nu måste vi jobba vidare, ännu hårdare, med det material vi har.

Det är dags att starta i morgon. Den första träningen drar igång klockan 10.00.

Annars kan vi notera att….
…Sebastian Vettel fick frågan om vilken förare han helst skulle vilja kämpa med om segern i den sista kurvan på söndag.
– Mig, svarade Fernando Alonso som satt intill.
– Då kan du köra om på rakan, utan problem.
..Fernando Alonso kan tänka sig att stanna kvar hos McLaren när hans kontrakt går ut. OM teamet ger honom en bil som kan vinna.
..det nu har gått ett år sedan Max Verstappen vann sitt första lopp med Red Bull. Han gjorde det här i Barcelona.

…Sebastian Vettel inte är intresserad av något psykkrig med Lewis Hamilton.
– Han är bättre på det än vad jag är.  Det är möjligt att det varit situationer som kan tolkas som det, men jag har inte sett dem. Det är hans grej, jag är inte tillräckligt smart
Man vill ju alltid bli bättre och förhoppningsvis ligger vi lite närmare toppen nu, vi har också nyheter på vår bil.
Här är för övrigt några bilder på Mercedes nyheter:

 

Och hos Red Bull.

 

Sida 1 av 213
  • Tjänstgörande redaktör: Joakim Magné
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB