Däckvalen till Bahrains GP i Formel 1

av Anna Andersson

I går önskade jag Glad Påsk.

I dag är jag tillbaka med däckvalen till Bahrains GP i Formel 1 – även om inte ens den första påskkärringen har flugit till blåkulla. Det är väl Dymmelonsdag eller vad kallas onsdagen före påsk?

Här är i alla fall gårdagens blogg.

För mig och min familj är det i alla fall sista skoldagen innan det efterlängtade lovet och åttondelsfinal i Champions League. Men det är en helt annan historia – jag ville egentligen bara dela med mig av detta:

Här är däckvalen till Bahrains GP i Formel 1.

 

Vi kan konstatera att supersoft är det vanligaste däckvalen inför Bahrains GP i Formel 1 men att Ericsson har en gjort ett annat däckval än sin teamkollega, att Mercedes också har olika däckval hos sina förare men Ferrari satsar på exkt samma.

McLaren driver Fernando Alonso of Spain poses for a photo at the Australian Formula One Grand Prix in Melbourne, Thursday, March 22, 2018. The first race of the 2018 seasons is on Sunday. (AP Photo/Rick Rycroft)
Det mest riskabla av däckvalen inför Bahrains GP i Formel 1 (AP Photo/Rick Rycroft)

Det mest riskabla valet har McLaren gjort med nio satser av super soft. Ni kommer väl i håg att årets däck är ett steg mjukare än förra årets däck med samma namn. Det förklarade Mario Isola när jag träffade honom  inför säsongen. Missade du den artikeln finns den här.

 

Efter påskhelgen blir det som vanligt fler uppdateringar och då ligger fokus på Bahrains GP, på banan, statistisken, nyheterna och vädret. Jag utgår i från att det blir varmt….

 

Bahrains GP med nyheter kring Formel 1 i framtiden ?

av Anna Andersson

Australiens GP kan vi lägga till handlingarna. Precis som ifjol vann Sebastian Vettel, trots att Lewis Hamilton hade pole position.
Nu väntar Bahrains GP veckan efter påsk och då kan det komma spännande nyheter från F1:s ägare Liberty Media.
Det är tänkt att de ska presentera sina tankar kring kring Formel 1 i framtiden.
Som läget är just nu är inga kontrakt skrivna efter 2020 och det finns inte heller något tekniskt reglemente från 2021 och framåt. Vad händer med Formel 1 i framtiden? Hur ska bilarna se ut? Ska man återigen förändra för att förbättra möjligheterna för omkörnignar?
Vad händer med motorerna?

Formula One F1 - Australian Grand Prix - Melbourne Grand Prix Circuit, Melbourne, Australia - March 25, 2018 Mercedes' Lewis Hamilton leads FerrariÕs Kimi Raikkonen at the start of the race REUTERS/Brandon Malone
Formel 1 i framtiden – med Mercedes och Ferrari? REUTERS/Brandon Malone

De har varit omdiskuterade ända sedan de infördes 2014 och den plan som Liberty visade upp för ett år sedan föll inte teamen i smaken. Eller framförallt inte de stora teamen. Mercedes och Ferrari har båda hotat att lämna F1 om de inte är nöjda med reglerna.

Formel 1 i framtiden

Du kanske läste den förre världsmästaren Damon Hill tankar om Mercedes och Ferrari i går?
Inte.
Då får du dem här.

Vad händer då med Formel 1 i framtiden?
– Man har sagt till mig att detaljerna ska presenteras i Bahrain, säger Red Bulls motorsportkonsulent Helmut Marko till motorsporttotal.
Och stallets teamchef är inne på samma linje:
– Det är viktigt att vi får en överblick av vilket håll F1 rör sig åt i framtiden, säger Christian Horner.
En annan viktig detalj är kostnaderna som fortsätter att skena:
– Det måste sänkas, det spelar ingen roll hur, men de måste sänkas, säger Marko som menar att F1 egentligen inte är bra för något företag.
– Det är ingen solid och sund affärsmodell.
Det blir spännande att se vad som dyker upp och vad teamen säger om det.

Andra korta snackisar

Annars kan vi notera att veckans snackisar handlar om…
…Jac Villeneuve som drar en helt sagolik sabotageteori i italienska Sky. Han menar att testföraren Robert Kubica kan göra allt för att sabotera bilen så att han ska få chansen att köra om Lance Stroll eller Sergej Sirotkin inte gör några bra resultat.
– Robert är den förare som lägger mest tid på att utveckla bilen och det är möjligt att han medvetet gör den svårare för de andra förarna att köra. Han drömmer om att göra comeback, inte vara tredjeförare, därför vill jag inte underskatta det. Jag hade gjort samma sak om jag varit i hans situation, säger Villeneuve som vann VM med just Williams 1997.
Williams teknikchef Paddy Lowe vill inte kommentera Villeneuves uttalande.

Williams driver Lance Stroll of Canada, right, looks at fellow team driver Felipe Massa of Brazil during a Formula One pre-season testing session at the Catalunya racetrack in Montmelo, outside Barcelona, Spain, Wednesday, March 1, 2017. (AP Photo/Francisco Seco)
Lance Stroll – finns han med i Formel 1 i framtiden?  (AP Photo/Francisco Seco)

…Lance Stroll kritiserar sitt team, Williams.
– Det är omöjligt att prestera i den bilen, sa han efter kvalet.
Efter loppet var han också kritisk:
– Vi har inte den extra power som man behöver efter omstarten.  Därför förlorade jag en plats till Charles Leclerc.
…Sergej Sirotkin tvingades parkera bilen i Australien. Anledningen var att ett smörpapper hade trasslat sig in hos bromsarna och gjorde att hela systemet kollapsade i hans Williams.
…Lewis Hamilton önskar att föraren får en större och mer avgörande roll i F1 igen.
– Definitivt. När du måste lite på så många olika datorer, så mycket data och teknologi för att hitta rätt strategi, då skulle jag absolut önska att det låg mer i mina händer, säger han till Bild.
Hamilton tappade segern i Australiens GP sedan mjukvaran i Mercedes dator räknat fel  på tre sekunder och han blev omkörd av Sebastian Vettel i samband med depåstoppet.

Mercedes' British driver Lewis Hamilton drives at the Circuit de Catalunya on February 26, 2018 in Montmelo on the outskirts of Barcelona during the first day of the first week of tests for the Formula One Grand Prix season. / AFP PHOTO / JOSE JORDAN
Försvinner partymode?. / AFP PHOTO /

…Christian Horner, teamchef hos Red Bull, vill förbjuda den speciella inställningen som kallas för kvalmodus, den som gör Mercedes svårslagna i kvalet.
– Kanske bör inställningen på motorn vara den samma från det att bilen lämnar garaget till dess att den går i mål i racet?, föreslår han.

…Red Bull hävdar att motorn från Mercedes har mellan 30  och 55 hästkrafter mer än motorn från Renault. Mer under kvlaet och mindre under racet.

 

Gnäll, gnäll och gnäll

Och till alla er som ständigt gnäller över att jag bearbetar material från andra nyhetskällor här på bloggen vill jag bara säga entt par saker. Detta är en nyhetsblogg, ingen teknikblogg eller nördig bilblogg. Det finns det andra som är betydligt bättre på och de ska de också göra.

Jag har valet en annan nisch, för att föra F1 närmare de svenska läsarna. Jag sammanställer och letar fram material som många läsare inte hittar annars, redovisar fakta och statistik inför racen, diskuterar hur däcken påverkar banan och tar upp ämnen som det snackas om inom F1. Dessutom finns det tips om egna artiklar och intervjuer. När vi är på plats blir det mer än så, men bloggen är ett kompiment till Sportbladets F1-bevakning och det som inte får plats där – har en plats här.

I och med att vi inte har möjlighet att resa till alla racen måste jag hitta en annan lösning. Att åka på F1 är en enorm kostnad för en tidning och F1 är inte direkt lättjobbat för de som inte har köpt TV-rättigheterna. Vi får inte filma någonting innanför F1:s område, inte ens med mobilen och lägga ut på F1 som vilken annan fan som helst kan göra. Det är svårt att få loss egna intervjuer, TV går som vanligt först och på presskonferenserna får bara ett visst antal frågor ställas. En stor del av jobbet är till och med enklare att göra hemifrån, du har tillgång till presskonferens, till fler TV-bilder och ett internet som fungerar.

Vi har valt att åka på testerna för att kunna göra ett antal egna jobb och sprida ut under våren och sedan följa upp det med nedslag på tävlingshelgerna, lite beroende på hur det går för Marcus Ericsson och på hur intresset för F1 är hos våra läsare.

Så har vi gjort de sneaste åren och så gör vi i år igen. Inför premiären hade vi träffat Lewis Hamilton och Marcus Ericsson. Till Bahrains GP har vi träffat ytterligare en av de stora profilerna inom F1.

Vem avslöjar jag inte än.

Nu önskar jag er alla en glad påsk och vi hörs igen efter helgdagarna när det är dags för GP i Bahrain.

En makalös premiär i Formel 1 2018

av Anna Andersson

Jag har förstått att det var flera av er som missade att ställa om klockan.
Aj aj aj.
Ni missade någonting. Det var en makalös premiär i Formel 1 2018.

Formula One F1 - Australian Grand Prix - Melbourne Grand Prix Circuit, Melbourne, Australia - March 25, 2018 Mercedes' Lewis Hamilton leads FerrariÕs Kimi Raikkonen at the start of the race REUTERS/Brandon Malone
Makalös premiär i starten av Formel 1 2018 REUTERS

När Lewis Hamilton tog starten av Australiens GP så kändes han så stark och så kontrollerad. Han och Mercedes hade greppet om loppet.

Men trots att det är en bana som är fruktansvärt svår att köra om på har det bara varit föraren med pole position som vunnit två gånger de senaste nio åren.
Och även den här gången fick Lewis Hamiltons se sig besegrad.
Detta på grund av en säkerhetsbil som kom ut i precis rätt läge – för Sebastian Vettel – och fel läge för Hamilton.

Makalös premiär i Formel 1 2018

Kimi Räikkönen och Lewis Hamilton hade båda varit i depå, medan trean Sebastian Vettel väntade med att göra sitt stopp. Han satt i bilen och hoppades på en säkerhetsbil och hans böner besannades.

Grunden i det hela var Haas och deras usla depåstopp, först tvingades Kevin Magnussen som låg på plats fyra bryta sedan han fått problem efter sitt stopp, kort där efter tvingades hans teamkollega Romain Grosjean göra samma sak.
Då gick Vettel i depå.

Hans stopp kvar klanderfritt och han kom ut först på banan.
Där avgjordes racet och Hamilton var förbannad i sin hjälm. Undrade om han gjort fel eller hur det kunde bli så.
Antagligen hade Mercedes inte räknat riktigt rätt. Att göra misstag är normalt och den här gången kostade det Hamilton en seger.
– Vi trodde att vi hade ett försprång på tre sekunder, jag vet inte var de försvann, säger stallchef Toto Wolff till Sky.
– Vi måste fråga vår dator, kanske har vi ett problem med mjukvaran, det måste vi lösa direkt. Problemet finns i alla fall i vårt system.

ÄVen den förre Mercedesföraren Nico Rosberg var kritisk:

– Mercedes låg ungefär fem sekunder fel. Fem sekunder, det är en värld inom den här sporten, säegr Rosbert till tyska RTL.

– Någonting gick riktigt fel och det kostade dem segern.
Om vi leker med tanken att Romain Grosjean depåstopp inte alls hade gått åt skogen. Om alla däcken suttit fast som de skulle – vad hade hänt då?

Annan utveckling utan säkerhetsbilen

Ferrari's German driver Sebastian Vettel (R) celebrates winning the Formula One Australian Grand Prix with second-placed Mercedes' British driver Lewis Hamilton (L) and third-placed Ferrari's Finnish driver Kimi Raikkonen (C) in Melbourne on March 25, 2018. / AFP PHOTO / WILLIAM WEST / -- IMAGE RESTRICTED TO EDITORIAL USE - STRICTLY NO COMMERCIAL USE --
Vettel vann premiären / AFP PHOTO

En sak är säker. Det hade blivit en helt annan utveckling på racet och det är mycket möjligt att vi hade haft en annan segrare.

Mer om racet läser du här.
För oss som tittar på var det en underbar start på säsongen. Två fyrfaldiga världsmästare som kämpade på en mycket mycket hög nivå, meter efter meter, varv efter varv.
Vi kan skatta oss lyckliga om resten av säsongen fortsätter på samma sätt.
– Vi har en bit kvar till dess att vi är där vi vill vara, Lewis kval var fantastiskt, sa Vettel efteråt.
Och där har han rätt. Mercedes och framförallt Hamilton, har ett övertag när det gäller kvalen – men i racepace är det jämnt.
Jag ser redan fram emot nästa race.

I Bahrain om två veckor och då väntar helt andra förutsättningar.

Ericsson bröt – bilen gick sönder

Även Red Bull såg ut att ha pacen, Daniel Ricciardo, förlorade på att han startade från ruta åtta. Hade han sluppit straffet i starten hade han antagligen slutat betydligt högre uppi resultatlistan. Hans teamkollega Max Verstappen tappade sitt race när han snurrade under inledningen av racet.

 

Sauber's Swedish driver Marcus Ericsson drives around the Albert Park circuit during the third Formula One practice session in Melbourne on March 24, 2018, ahead of the Formula One Australian Grand Prix. / AFP PHOTO / SAEED KHAN / -- IMAGE RESTRICTED TO EDITORIAL USE - STRICTLY NO COMMERCIAL USE --
Ericsson bröt premiären / AFP PHOTO

Marcus Ericsson. Vad ska jag skriva?

Han har förberett sig på bästa sett. Han var före sin teamkollega under samtliga pass och även under kvalet. Han inledde racet med att ta en placering.

Men bilen gick sönder. Han gjorde allt han kunde, men vad hjälper det när materialet inte håller?

Det är bara att hoppas att han får sin revansch i nästa lopp.

För övrigt fick jag ett långt snack med Marcus Ericsson inför säsongen. Det hittar du här. Där ger han också sin syn på samtliga F1-banor 2018.

Artikeln kräver Plus, men plus kostar å andra sidan 1 krona utan bindningstid.

 

Andra snabba nyheter

Vi kan konstatera att….

…Lewis Hamilton slog av på slutet,  han ville spara motorn.

– Jag fick kämpa mot höga motortemperaturer, de ökade markant. Vi har bara tre motorer i år och den här motorn måste vara bra även i nästa race.
…fem av tio team tog poäng. Ferrari, Mercedes, Red Bull, McLaren och Renault
….Marcus Ericsson hade en hemsk premiär. Eller det gick bra ända till dess att bilen gav upp och han fick bryta. Han bröt även Australiens GP 2017. Mer läser du här.
…Charles Leclerc gjorde ett fint race för Alfa Romeo Sauber. Talangen slutade på plats 13.
…McLaren gjorde en kanoninsats. Båda bilarna tog poäng, Med den nya motorn från Renault körde Fernando ALonso in på plats fem och Stoffel Vandoorne på plats nio. En mycket bra resultat för McLaren under säsongens första lopp.

Haas F1's French driver Romain Grosjean leaves his car after crashing during the Formula One Australian Grand Prix in Melbourne on March 25, 2018. / AFP PHOTO / WILLIAM WEST / -- IMAGE RESTRICTED TO EDITORIAL USE - STRICTLY NO COMMERCIAL USE --
Grosjean uppgiven/ AFP PHOTO

…Romain Grosjean kände sig uppgiven.
– Jag kan bara spekulera i vad som hände vi hade bra fart och jag visste att Kevin hade ett problem i samband med depåstoppet. Han kände att bilen vibrerade efter depåstoppet, i kurva ett, därför parkerade han bilen, säger Grosjean till ORF.
– Vi måste förstå vad som har hänt, det var det bästa racet som vi haft kört med den här bilen, men det är svårt när man inte tar sig i mål.

Resultat Australiens VM-deltälving i Formel 1

1.Sebastian Vettel, Ferrari 1:29:33.283
2. Lewis Hamilton, Mercedes +05.036
3. Kimi Räikkönen, Ferrari +06.309
4. Daniel Ricciardo, Red Bull Racing +07.069
5. Fernando Alonso, Mclaren +27.886
6. Max Verstappen, Red Bull Racing +28.945
7. Nico Hülkenberg, Renault +32.671
8. Valtteri Bottas, Mercedes +34.339
9. Stoffel Vandoorne, Mclaren +34.921
10. Carlos Sainz Jr, Renault +45.722
11. Sergio Perez, Force India +46.817

13. Charles Leclerc, Sauber + 1:15.759
12. Esteban Ocon, Force India +1:00.278
14. Lance Stroll, Williams +1:18.288
15. Brendon Hartley, Scuderia Toro Rosso +1 varv
16. Romain Grosjean, Haas bröt
17. Kevin Magnussen, Haas bröt
18. Pierre Gasly, Scuderia Toro Rosso bröt
19. Marcus Ericsson, Sauber bröt
20. Sergej Sirotkin, Williams, bröt

 

Ett tack till alla som följde med på liverapporteringen. Tack för att ni orkade hänga med kommentera och komma med intressanta frågor och glada tillrop.

Lewis Hamilton har pole position i Australiens GP

av Anna Andersson

F1-säsongen inleddes med ett spännande kval.
Fram till det sista varvet. Då krossade Lewis Hamilton allt motstånd. Plötsligt var han en halv sekund före sina konkurrenter.
Lewis Hamilton har pole position i Australiens GP, i år igen. Det är hans femte pole position i rad i Melbourne, hans sjunde totalt. Imponerande – men det handlade inte om någon extra inställning hävdar Hamilton. Inte om det som kallas för partymode.
– Jag har alltid partymode, jag är överraskad över hur snabba Ferrari var, säger Hamilton.
– Jag hade samma modus på den snabba rundan som varvet innan. Det handlade om att ha rätt temperatur i däcken.

Eller som hans förre kollega Nico Rosberg sa:

– Det är Lewisfaktorn. Det är otroligt att se hur han kan ta ut precis allt på ett varv, säger tysken till Sky.

– När han kör så kan alla andra packa ihop och gå hem.

Lewis Hamilton har pole position i Australiens GP

 

Formula One F1 - Australian Grand Prix - Melbourne Grand Prix Circuit, Melbourne, Australia - March 24, 2018 Mercedes' Lewis Hamilton celebrates pole position after qualifying with Ferrari's Sebastian Vettel and Kimi Raikkonen REUTERS/Brandon Malone
Lewis Hamilton harpole position i Australiens GP REUTERS

Han körde på ett nytt banrekord, 1.21.164 – det var en sekund snabbare än för ett år sedan.
Ferrari med Kimi Räikkönen och Sebastian Vettel slutade tvåa och trea i kvalet sedan Valtteri Bottas kraschat i Q3.

Finländaren tappade kontrollen över bilen och kraschade in i muren vid utgången av kurva 2 . Nu vet vi att motorn klarade smällen som uppmättes till 27 g, men växellådan gjorde det inte. Därför startar Bottas från ruta 15 i morgon. Därifrån vinner man inga lopp, inte i Melbourne i alla fall.

Rosberg lider med Bottas


En sådan smäll kan vara förödande en säsong när du bara får använda tre motorer.
– Jag lider verkligen med honom. När man själv bär skulden till olyckan, står på banan och ser att bilen är förstörd, säger den förre Mercedesföraren och världsmästaren Nico Rosberg till Sky.
– Det hände redan när han bromsade, han bromsade försent, kom för långt ut på konstgräset, för att reparera  försökte han stanna på gasen och då tappade han bilen.

Själv säger Bottas följande:

– Det började redan under det första varvet, jag kom för långt ut i kurva ett och blev överraskad över att det var lite blött på den delen av banan. Jag tappade kontrollen över bakänden av bilen och försökte fånga in bilen igen, men då gick det för fort. Jag kunde inte göra någonting utan kraschade i muren.

Formula One F1 - Australian Grand Prix - Melbourne Grand Prix Circuit, Melbourne, Australia - March 24, 2018 FerrariÕs Kimi Raikkonen in action during qualifying REUTERS/Brandon Malone
Bäste Ferrariförare – Iceman REUTERS/Brandon Malone

Tittar vi på Ferrari så var Sebastian Vettel inte alls nöjd med bilen under fredagen, han saknade balansen i den och var orolig inför kvalet.
Men efteråt var han ganska nöjd i alla fall. Kimi startar från förstastartled, han själv från andra.
– Jag tyckte att bilen kom till mig under kvalet, i går kändes longrunsen bättre än kvalsimuleringen, jag gjorde också en liten miss i kurva 13, säger Vettel till RTL.
– Det finns någonting att jobba vidare på och även om det är svårt att köra om här ska vi göra vårt bästa.
I fjol vann han premiären, trots att Hamilton hade pole position.

Mer om kvalet läser du här:

Vi kan se fram emot ett spännande race och en spännande säsong. Vem blir först till fem VM-titlar? Sportbladet fick en pratstund med Lewis Hamilton inför F1 2018.

Resultat kvalet till Australiens GP

1) Lewis Hamilton, Mercedes-AMG 1:21.164 –

2 ) Kimi Räikkönen, Ferrari Ferrari 1:21.828 + 0.664
3 ) Sebastian Vettel, Ferrari Ferrari 1:21.838 + 0.674
4 ) Max Verstappen, Red Bull 1:21.879 + 0.715

5 ) Daniel Ricciardo, Red Bull 1:22.152 + 0.988

6 ) Kevin Magnussen, Haas F1 Team :23.187 + 2.023

7) Romain Grosjean, Haas F1 Team 1:23.339 + 2.175

8) Nico Hülkenberg, Renault 1:23.532 + 2.368

9) Carlos Sainz jr., Renault 1:23.577 + 2.413

10) Valtteri Bottas, Mercedes-AMG + -81.164

11) Fernando Alonso, McLaren 1:23.692 + 2.528

12) Stoffel Vandoorne, McLaren 1:23.853 + 2.689

13) Sergio Pérez, Force India 1:24.005 + 2.841

14) Lance Stroll, Williams 1:24.230 + 3.066

15) Esteban Ocon, Force India :24.786 + 3.622

16) Brendon Hartley, Toro Rosso 1:24.532 + 3.368

17) Marcus Ericsson, Sauber 1:24.556 + 3.392

18) Charles Leclerc, Sauber 1:24.636 + 3.472

19) Sergej Sirotkin, Williams 1:24.922 + 3.758

20 ) Pierre Gasly, Toro Rosso :25.295 + 4.131

• Daniel Ricciardo flyttas tillbaka tre platser i starten. Valtteri Bottas byter växellåda och flyttas ner fem platser.

Ericsson bäst i teamet

Marcus Ericsson och Sauber körde bättre än förväntat i kvalet. Det skiljde inte mer än två och en halv sekund mellan första och sista bil i kvalet och Alfa Romeo Sauber som var sist förra året startar nu från position 17, Ericsson och position 18, Leclerc. Pierre Gasly Toto Rosso tappade bilen och startar sist, hans kollega Brendon Hartley startar från position 16. Vi kan konstatera att Hartley  nu för första gången startar ett GP utan att ha någon bestraffning med sig….

Ericsson var två hundradelar efter Hartley, en tiondel från andra kvalrundan.
– Det hade jag inte trott när jag vaknade i morse, sa Ericsson till Viasat efteråt.

– Det ger förhoppningar inför morgondagen.

Mer läser du här.

Här är siffrorna från Q1:
16) B. Hartley, Toro Rosso     1:24.532     0:01.708     8
17) M. Ericsson, Sauber     1:24.556     0:01.732     9
18) C. Leclerc, Sauber     1:24.636     0:01.812     9
19) S. Sirotkin, Williams     1:24.922     0:02.098     8
20) P. Gasly, Toro Rosso     1:25.295     0:02.471     7

Andra korta nyheter


Vi kan notera att…
…Red Bull körde med supersoft i Q2, det gör att deras bilar startar racet på den gummiblandningen. Samtliga andra bilar startar på ultrasoft. Tanken är nog att komma igenom på ett depåstopp. Något som Pirelli vill undvika i år, Sportbladet har pratat med chefen Mario Isola. Mer om det läser du här.

….Daniel Ricciardo flyttas tillbaka tre platser i starten. Under fredagens träning sänkte han inte farten tillräckligt mycket när det var rödflagg.

– Jag tycker att det är orättvist. Det är okej med en bestraffning, men man hade kunnat varna mig. Det finns flera möjligheter, men att skjuta mig i knät på det sättet innan säsongen ens har startat. Det borde domarna gjort bättre, säger Ricciardo.

….Force India kommer med ett nytt namn 2019, men redan i Melbourne har man satsat stort. Trots att budgeten är liten.
Efter testerna har teamet nu fått ett nytt golv, en lägre T-vinge, nyheter till sideboardsen. Enligt teamets ledning är nästan allt på bilen – utan framvingen och motorn – nytt. Det räckte till Q2.

.….Fernando Alonso skämtade kring Haas:
– Det är en replika av fjolårets Ferrari och den vann här förra året….
Själv var han nöjd med plats 11 i kvalet.
– Vi har en bra racepace, bättre än kval pace och det finns mer att hämta. Vi är i en bra position för att ta poäng i morgon.

…racestart klockan 07.10 – glöm inte att ställa om klockan. Mobilen brukar ställa om sig själv.

…häng med på vår livebavakning från racet.

…Pirelli meddelar vilka däck som förarna kan använda i morgon

Resultatet från träningarna inför Australiens GP i Formel 1

av Anna Andersson

Formel 1 2018 har sparkat igång. Med träningar i Melbourne.

Resultatet från träningarna inför Australiens GP i Formel 1 tyder på att det är jämnare än tidigare – men förhållandena är ungefär de samma.

Mercedes är snabbat – och Sauber ligger längst bak.

Jag hade önskat att jag inte skulle behöva skriva den meningen igen – men Sauber ligger längst bak.

– Det är klart en besvikelse, säger Marcus Ericsson till Motorsportmagazin.

– Vi hade hoppats att vi inte skulle vara så längt efter, men det är klart. Vi tappade nästan en hel testvecka när vädret var så dåligt i Barcelona.

Formula One F1 - Australian Grand Prix - Melbourne Grand Prix Circuit, Melbourne, Australia - March 23, 2018 Sauber's Marcus Ericsson in action during practice REUTERS/Brandon Malone
Ericsson bäst i teamet (REUTERS)

Jag har skrivit det så ofta att det börjar bli tjatigt och jag unnar dessutom Marcus Ericsson en framgång. Han har kämpat hårdare än de flesta, men återigen är bilen långsammast av alla. Det är bara att hoppas att den kan utvecklas till något mer och att den långsamma tiden beror på banan – inte på bilen.

Det stora samtalsämnet efter träningen var om Kimi Räikkönen hade hindrat Valtteri Bottas i kurva tre eller inte. Bottas fick köra ut i gruset  för att inte kollidera.

– Jag såg honom inte, säger Räikkönen.

– Jag kände att någon var bakom mig, men jag kunde inte se någonting. Jag såg bara rök. Det var inte helt perfekt.

Valtteri Bottas har en annan syn på saken:

– Jag hade förväntat mig att han skulle flytta på sig, han körde långsamt mitt i ideallinjen. Det var smutsig luft bakom honom och jag tappade downforce, däcken låste sig.

Tävlingsledningen har dock bestämt sig för att bestraffa Daniel Ricciardo med tre platsers tillbakaflyttning i starten. Han körde för snabbt när det var rödflagg.

Resultatet från träningarna inför Australiens GP i Formel 1

Vill du läsa om träningarna gör du det här. Där har du alla resultat och även kommentarer från ett par förare.

Nu ska vi dock inte deppa allt för mycket över Saubers resultat under träningarna, banan i Australien är inte representativ för resten av säsongen, men den ger en fingervisning av förhållandena.

Lotus driver Kimi Raikkonen of Finland, left, is spayed with champagne by Red Bull driver Sebastian Vettel of Germany after the Australian Formula One Grand Prix at Albert Park in Melbourne, Australia, Sunday, March 17, 2013. Raikkonen won the race ahead of Ferrari driver Fernando Alonso of Spain in second and Vettel in third. (AP Photo/Rob Griffith)
Kimi vann loppet, Sebastian var trea och sprutade sin nuvarande kollega blöt med bubbel. Numera kör de båda för Ferrari.  (AP Photo))

En titt i statistiken visar dessutom att sedan säsongspremiären i Australien 2013 har något av de tre toppteamen Mercedes, Ferrari eller Red Bull vunnit samtliga 95 lopp – även om den premiärsegern gick till Kimi Räikkönen då i Lotus-Renault.

Annars kan jag meddela att väderprognosen har förbättrat sig något, även om det är 90 procents risk för regn under den tredje träningen och 70 procents risk för regn under lördagens kval. På söndagen är det 30 procents risk för att det är blött under racet.

Vill du ha fakta om banan? Guiden till Australiens GP hittar du här.

Alla nyheter till F1 2018 hittar du här – och där finns även ett repotage om däcken där Pirellis chef berättar om tankarna med de nya däcken inför hela säsongen 2018.

 

Däcken i Melbourne

Däckleverantören Pirelli levererar här sina tankar inför helgens deltävling:

”Till loppet i Melbourne har Pirelli valt ut samma däck som i fjol – soft, supersoft och ultrasoft. Samtliga däck är något mjukare än under säsongen 2017 vilket redan under försäsongens tester visade sig bidra till snabbare varvtider. Med nya bilar, nya förare, varierande väder och en utmanande bana har Australiens GP allt som krävs för att bjuda på högklassig F1-underhållning.

BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV

  • Albert Park är en stadsbana som använts begränsat under föregående år, vilket innebär att den kan kännas särskilt ”hal” i början av helgen.
  • Banan består mestadels av korta till medellånga raksträckor med långsamma till medelsnabba kurvor.
  • Snabb acceleration är avgörande för att kvickt ta sig ur kurvorna och få ut det mesta av raksträckorna.
  • Däckslitaget är ett mindre problem jämfört med många andra banor. Förra året stannade de flesta bilarna för endast ett depåstopp, där den mest populära strategin byggde på att byta från ultrasoft till soft. De mjukare däcken som används i år kan komma att innebära större däckslitage och fler depåstopp.
  • Chansen är god att säkerhetsbilar kommer att användas. Under 2006 års tävling användes hela fyra stycken.”

Nico Rosbergs och hans fotoalbum

Kolla in denna.

Vilka minnen. Se glädjen hos både Rosberg och hans barndomskompis Lewis Hamilton efter loppet. Den är så ren, så äkta och så otroligt ärlig.

Det är bara att hoppas, för deras skull, att deras relation repar sig, men alla vi som hörde presskonferensen i går kan väl känna en viss tvekan.

Hamilton fick frågan om hur viktig den här säsongen är, där han ställs mot en kille som också vunnit fyra VM-titlar:

– Det finns de som lägger av tidigt, de som har vunnit mästerskap som inte har varit så bra och det slutliga målet är att vara bäst. Då måste du också tävla mot de bästa.

Eller som när han kommenterade det faktum att Rosberg i veckan sa att han vet vilka svagheter Hamilton har och att en av dem är att britten inte är tillräckligt jämn:

– Jag tycker att jag, under fjolåret, bevisade att så inte är fallet, det var därför jag vann titeln, säger Hamilton.

– Men det finns människor som behöver rubriker och kanske är det anledningen.

Rosberg ska vara expert hos brittiska Sky och tyska RTL. Den sistnämnda får du in om du har en parabol.

•••

Glöm inte att ställa fram klockan natten till söndag! Racestart klockan 07.10.

Kvalet i morgon startar kl 07.00.

Häng gärna med mig i vår livebevakning också. Den kör vi igång en kvart innan racet startar.

 

 

 

Australiens GP: nu startar VM i Formel 1 2018

av Anna Andersson

Det är dags. Äntligen. I natt drar motorerna i gång och nu startar VM i Formel 1 2018.
En lång vinter är över, testerna likaså och de kommande tre dagarna får vi  äntligen lite riktig action på banan och vi får se hur förhållandena är.

Är det återigen Mercedes år? Så som det har varit sedan de nya motorerna kom 2014.

Eller kan Ferrari utmana?

Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain and Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany, right, laugh during a drivers' press conference at the Australian Formula One Grand Prix in Melbourne, Thursday, March 22, 2018. The first race of the 2018 seasons is on Sunday. (AP Photo/Rick Rycroft)
Glada miner – nu startar VM i Formel 1 2018 (AP)

Vem blir först till fem VM-titlar- eller är det någon som tar sin andra – eller första – i år?

VM i Formel 1 2018

Efter testerna känns Mercedes väldigt starka, deras longruns imponerade i Barcelona. Bakom känns det dock som om Ferrari och Red Bull har minskat gapet.
Det blir intressant att se hur Red Bull ligger till vid inledningen, de senaste åren har man börjat säsongen lite knackigt , haft bilen klar precis till vintertesterna för att sedan jobba sig i kapp de andra teamen och vara som bäst under hösten.

I år har Adrian Newey tagit ett större ansvar, bilen var klar i god tid före testerna och såg pigg ut och som vanligt verkade den ha en fördel på banor med många kurvor. Långa rakor har sällan varit Red Bulls grej – och motorn från Renault är inte heller lika stark som den från Mercedes.

Vad händer bakom de tre stora?

Kan Force India som var fyra i år hänga med, trots att ekonomin har svajat? Fördelen är motorn från Mercedes och efter lite sämre tester kommer teamet med nyheter till Australien.
Var Haas fantastiska fart på testerna en tillfällighet? Det tror inte Mercedes Toto Wolff som räknar med att det amerikanska teamet, som har samarbetat mycket med Ferrari, har tagit ett stort steg framåt.
Hur bra är McLaren? Testerna var en katastrof, men nu sägs problemen vara lösta och Fernando Alonso är en mästare på att ta ut mer ur bilen än vad som egentligen ska vara möjligt.

Formula One F1 - Australian Grand Prix - Melbourne Grand Prix Circuit, Melbourne, Australia - March 22, 2018 Renault's Nico Hulkenberg poses for a photo REUTERS/Brandon Malone
Hur stark är Hulken? REUTERS/

Renault går in på sin första riktiga säsong som fabriksteam. Inför 2016 var teamet fortfarande den gamla Lotussatsningen med problem, 2017 var det bättre och 2018 ska man attackera. Lyckas det?
Toro Rosso har en ny motordeal med Honda och imponerade under testerna. Även om motorn inte var den med bäst prestanda var bilen tillförlitlig och det gälelr att ta sig till målflagg….
Sauber. Hur mycket har satsningen med Alfa Romeo egentligen gett? Är man med i mittfältet eller blir det en kamp mot Williams om den sista platsen?
Williams har inte imponerat under testerna och tippas slåss med Sauber om sistaplatsen i år. Eller kan motorn från Mercedes ge dem extr fart och poäng?

I gårdagens blogg fick du all fakta inför premiären.
I måndags fick du alla nyheterna inför säsongen. Där hittar du också förarnas däckval.

Klicka dig vidare!

 

De senaste nyheterna

Charlie Whiting

Det är tre DRS-zoner i premiären och FIA:s tävlingsledare säger lite kryptiskt att det kan komma fler även på andra banor i år. Någon närmare information gav han inte.

– Vi ska försöka  att göra ännu fler banor mer effektiva för att öka chanserna, säger Whiting

 

Sebastian Vettel

Han har fyra VM-titlar och väljer alltid nya kvinnonamn till sina bilar. Årets Ferrari SF 71 H har han döpt till Loria. Dessutom har han en ny frisyr. Bild Zeitung har redan satt följande rubrik….

Formula One F1 - Australian Grand Prix - Melbourne Grand Prix Circuit, Melbourne, Australia - March 22, 2018 Ferrari's Sebastian Vettel during the press conference REUTERS/Brandon Malone
Olycka? REUTERS

”Den första olyckan skedde redan hos frisören…”
Annars så konstaterade han på presskonferensen att han var förvirrad.
– Eftersom racen numera startar senare.
Och ledsen:
– För att det inte är några grid girls i år.

Hur många varv han reser runt jorden går det inte att ta den tyska landsbygden ur den pojken.

Pierre Gasly

Fransmannen som kör för Toro Rosso Honda påpekar att det kan finnas ett stort problem inför årets säsong. Bränsleförbrukningen.
– Det kommer att bli ett viktigt ämne, jag vet vilka siffror som vi har, men det  kommer att ställa till problem för alla, säger han i samband med Toro Rossos pressträff.
– Det blir svårt att hantera det. När du släpper gasen blir du långsammare i kurvorna och kan inte bromsa så hårt. Då får du problem med temperaturen på bromsarna och då får du även problem med däcken. Det testade vi i Barcelona.

Max Verstappen

Red Bulls förare pratar också om bränsleförbrukningen och hur man ska spara bränsle.
– Det kommer att påverka oss mycket eftersom vi lägger mycket tid på rakorna där vi  är långsammare, säger han.
Men han är orolig för motorn och för de långa rakorna.
– Jag tycker att vi har en ganska bra bil, men rakorna kan göra ont. Ändå är jag rätt positiv, säger han, men påpekar att de positiva tankarna inte gäller motorleverantören Renault
– Nej, inte riktigt.

McLaren

McLaren driver Fernando Alonso of Spain poses for a photo at the Australian Formula One Grand Prix in Melbourne, Thursday, March 22, 2018. The first race of the 2018 seasons is on Sunday. (AP Photo/Rick Rycroft)
HUr bra är McLaren?. (AP Photo/Rick Rycroft)

Britterna hade problem under testerna, men nu ska de vara lösta och tillförlitligheten på plats. Målet är en startplats bland de tio främsta.
– Jag hoppas att vi kan gå till Q3 och slåss om poäng, säger Fernando Alonso när han möter media.
– Vi håller inte samma nivå som Mercedes, Ferrari och Red Bull, men vi borde vara där eftersom vi är McLaren.
Han påpekar också att motorleverantören Renault var överraskad över att McLaren var så bra förberedda inför säsongen.

Force India

Förra året hade man problem med förarna som kolliderade och förstörde för varandra på banan. I år är det reglerat.
– Vi får köra mot varandra, men inte vidröra varandra, säger Esteban Ocon.
Teamet har också med sig uppdateringar till Australien och målsättningen är Q3 och poäng i racet.
– Vi har den bästa motorn i världen, Mercedes motor har varit bäst sedan 2014. Dessutom är vår bil tillförlitlig och det ger oss ett bra utgångsläge. Många team kämpade med sina motorer redan i fjol, men vi hade klarat av att köra en säsong på tre motorer redan då, säger Esteban Ocon.

 

Sauber

Marcus Ericsson och Charles Leclerc har laddat upp med att träffa vilda djur….

Charles Leclerc (MON) Alfa Romeo Sauber F1 Team with a GIant Python at Formula One World Championship, Rd1, Australian Grand Prix, Preparations, Melbourne, Australia, Thursday 22 March 2018.
F1 känns rätt pyton…Foto: Sauber.
Charles Leclerc (MON) Alfa Romeo Sauber F1 Team and Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team with a Joey Kangaroo at Formula One World Championship, Rd1, Australian Grand Prix, Preparations, Melbourne, Australia, Thursday 22 March 2018.
Ericsson med en kängru Foto: Sauber.

 

 

För övrigt har man ändrat längden på ljusen vid starten – detta på grund av halo. Förarna måste se ljusen – trots det nya skyddet.

 

Guide till Australiens GP i Formel 1 2018

av Anna Andersson

Det är racevecka och precis som de senaste åren så kommer jag under onsdagen ge er statistik och fakta inför helgens deltävling. Jag döper det helt enkelt till ” Guide till Australiens GP i Formel 1 2018 ”.

I går handlade bloggen om en nyhetssammanfattning och du fick de tider som gäller.

I måndags handlade det om säsongens nyheter.

Guide till Australiens GP i Formel 1 2018

Australiens GP  – söndag kl 07.10.

Glöm inte att flytta fram klockan en timme natten mellan den 24 och 25 mars!

Melbourne 2014-03-13 Caterham driver Marcus Ericsson of Sweden holds his helmet as he poses for a drivers portrait ahead of the Australian Formula One Grand Prix at Albert Park in Melbourne, Australia, Thursday, March 13, 2014. (AP Photo/Rob Griffith) Photo: Rob Griffith / AP / TT / kod 436
2014 debuterade Marcus Ericsson i F1. Då körde han Australiens GP för Caterham (AP Photo)

Albert Park Circuit:

Längd: 5,303 km
Tävlingsdistans: 58 varv.
Kurvor: 10 höger, 6 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 2 (T3 och T 15)
Kurvor över 250 km/tim: 1 (T8)
Toppfart: 315 km/tim.
Avstånd till kurva 1: 265 m.
Längsta passage med full gas: 12,1 sek.

Varvrekord: 1:24.125 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004
DRS: Det blir TRE zoner i år, den nya zonen startar 104 meter efter kurva 12 så att förarna kan attackera i kurva 13 och mätinstrumentet sitter 170 meter före kurva 11. Ytterligare en DRS-zon befinner sig 13 meter före kurva 14 och den sista på start/målrakan.

Förra året var det bara sex omkörningar på Albert Park, tre av dem kom med hjälp av DRS.
Värt att veta: Banan debuterade  i Formel 1 1996 i med Damon Hill, Williams, som segrare. Jac Villeneuve, Williams, hade pole position. 2002 startade hemmasonen Mark Webber från ruta 18. Han gick i mål på plats fem. Mycket tack vare att Ralf Schumachers Williams flög över Rubens Barrichellos Ferrari och tog med sig åtta bilar ur racet.

The Williams of Ralf Schumacher of Germany, right, flies over the Ferrari of Brazil's Rubens Barrichello as they collide while heading for the first corner of the first lap of the Australian Formula One Grand Prix in Melbourne, Sunday, March 3, 2002. Both drivers escaped injury but were not able to continue the race eventuly won by Ferrari's Michael Schumacher. (AP Photo/Australian Grand Prix Corp., Joe Mann)
Schumachers luftfärd 2002. (AP)

Statistik

Flest segrar: Michael Schumacher 4. Av årets förare har Kimi Räikkönen, Sebastian Vettel och Lewis Hamilton vunnit tävlingen två gånger var.

Pole position 2017:  L. Hamilton, Mercedes.
Marcus Ericsson var 14:e man i kvalet.

Topp 8 i racet:
1. S. Vettel, Ferrari
2. L. Hamilton, Mercedes-AMG
3. V. Bottas, Mercedes-AMG
4. K. Räikkönen, Ferrari
5. M. Verstappen, Red Bull
6. F. Massa,
7. S. Pérez, Force India
8 . C. Sainz jr, Toro Rosso
—-
Marcus Ericsson, Sauber, bröt efter en kollision på varv 21.

Circuit de Catalunya, Barcelona, Spain. Thursday 01 March 2018. World Copyright: Mark Sutton/LAT Images ref: Digital Image MS2_4473
Redo för F1 2018. Foto: Mark Sutton

Marcus Ericsson om banan:
Det är en lurig bana, en mix av stadsbana och en vanlig racerbana. Ett nyckelparti är kurvorna tre, fyra och fem, en kombination av höger, vänster, höger som kräver mycket av bilen. Det är först en hård inbromsning till höger, men det gäller att ta med mycket fart in i vänsterkurvan för att sedan svänga åt höger igen. Det är tekniskt svårt och det gäller att sätta varje kurva . Kommer du lite fel i in i en kurva kan det förstöra hela varvet. Där måste du vara extremt noggrann.

Väderprognos:

Under fredagen väntas 25 grader, växlande molnighet och uppehåll. Under lördagen kan däremot vädret slå om, även om temperaturen ligger mellan 20 och 25 grader. Under den tredje träningen är risken för regn 40 procent och till kvalet, klockan 17.00 lokaltid, väntas temperaturerna sjunka och risken för regn ligger på 80 procent.

Till söndagens race svalnar det av lite, temperaturen ligger på ungefär 20 grader i luften och det är 25 perocents risk för regn.

 

Andra nyheter – snackisar i F1-världen

Ross Brawn

Han har pratat med ”Auto Motor und Sport” och återigen gett liv till förslaget att tre eller fyra bilar ska starta intill varandra. Det låter som en laguppställning i fotboll, men han har tänkt sig någonting liknande 3-2-3 och så vidare eller 4-3-4 osv..

– Men det händer inte 2018, säger han till tidningen.

Däremot kan det bli verklighet 2019, men då måste ett beslut fattas innan den 30 april i år.

Toro Rosso

Stallet samarbetar med Honda i år och under försäsongstesterna har det fungerat mycket bra. Nu ger Red Bulls ägare Dietrich Mateschitz en hint om att Red Bull verkligen överväger att inleda ett samarbete med Honda som motorleverantör. Red Bull har länge arbetat med Renault, men det samarbetet har varit allt annat än friktionsfritt och när Renault återkom som fabriksteam så kände sig Red Bull åsidosatta.  Kontraktet mellan Renault och Red Bull löper ut efter årets säsong.

– Det är framförallt en fråga om hur Honda utvecklas, säger Mateschitz till Speedweek.

Red Bull

BARCELONA 2018-03-08 SPORT Testvecka 2, Formel 1, Barcelona, Dag3 Sebatian Vettel Ferrari BILD: Stefan Jerrevång / 2800
Ilska mot Ferrari FOTO: Stefan Jerrevång

Teamets chef Christian Horner är irriterad på Ferrari. Anledningen är att Laurent Mekies lämnar FIA för att arbeta för Ferrari, utan att vara borta från sporten i ett år. Han ansluter till det italienska teamet i september. SAmtliga stall hade en överenskommelse att FIA-medarbetare som lämnar förbundet och går till något av teamen skulle vara borta från sporten i ett år.

– Det är en stor besvikelse, säger Horner till motorsporttotal och hänvisar till Ferraris reaktion när Marcin Budkowski lämnade FIA för ett annat team.

– Då var det Ferrari som skrek högst och argumenterade för att han skulle stängas av i tre år.

•••

Idag gratulerar vi också Ayrton Senna. En av de bästa F1-förarna genom tiderna.

•••

Vill du ha bra koll på F1 och annan motorsport?

Följ Sportbladet Motor på Facebook.

 

 

 

 

 

Australiens GP och premiär i F1 2018 – TV-tider och snack

av Anna Andersson

Nu laddar vi för Australiens GP och premiär i F1 2018.  Det är bara tre nätter kvar, sedan är det dags. Motorerna snurrar igång i Melbourne.
Men det finns ett litet problem. Det gäller att sova i veckan från och med fredag är det dags att vända på dygnet.

Australiens GP och premiär i F1 2018 – TV-tider

Träning 1: 2:00 – 3:30
Träning  2 6:00 – 7:30
Träning  3: 4:00 – 5:00
Kval: 7:00 – 8:00
Race start 7:10

Glöm nu inte att  vi ändrar till sommartid på söndag morgon – klockan flyttas FRAM en timme.

I dagens blogg kör vi en liten sammanfattning av allt det snack som omger premiären. Här samlas de hetaste uttalanden, de senaste snackisarna och de bästa ryktena. I morgon går vi vidare till banfakta och statistik.
I går gick jag igenom alla nyheterna till 2018. Där skrev jag också om vilka däck förarna har valt inför helgen.  Hela det inlägget hittar du här.

Australiens GP och premiär i F1 2018

Under morgondagens löptur funderade jag över en sak. Vem kan slå Lewis Hamilton och vad krävs för att göra det?

2018 Barcelona Testfahrten 2, Tag 4 - Wolfgang Wilhelm
Vem ska slå 44:an?  Foto: Wolfgang Wilhelm

Något senare såg jag att Sky Sport F1 hade ställt samma fråga till Nico Rosberg och vem kan svara bättre än mannen som lyckades besegra Hamilton 2016, trots att de båda hade samma material.
– Lewis enda nackdel är att han kan vara lite ojämn, han har faser när han inte ligger på topp och m man nyttjar de och gör det bästa av dem går det att hålla ner honom på marken, säger Rosberg  som numera är expert hos tyska RTL OCH hos brittiska Sky.
– När Lewis har en bra helg är han näst intill oslagbar. Han är fruktansvärt snabb och kanske den bäste föraren av alla. Det finns bara en väg att slå honom. Du måste leverera 100 procent varje tävlingshelg och du måste ha en perfekt säsong. Annars har du ingen chans.

Vem vinner F1 2018?

 

BARCELONA 2018-03-08 SPORT Testvecka 2, Formel 1, Barcelona, Dag3 Sebatian Vettel Ferrari BILD: Stefan Jerrevång / 2800
Hur bra är Vettel? BILD: Stefan Jerrevång

Inför årets säsong tippar de flesta på en trekamp, mellan Lewis Hamilton, Sebastian Vettel och Max Verstappen. Eller som Toto Wolff säger:
– Det kommer att vara en mycket lovande trekamp mellan Ferrari, Red Bull och Mercedes, säger han.
Vi får hoppas att även förare som Valtteri Bottas, Kimi Räikkönen och Daniel Ricciardo blandar sig i den fajten. Med sex förare i riktigt bra bilar så kommer det att bli en härlig fajt över 21 tävlingshelger.

Force India driver Esteban Ocon of France waits in his car during the first practice session at the Japanese Formula One Grand Prix at Suzuka, Japan, Friday, Oct. 6, 2017. (AP Photo/Eugene Hoshiko)
Esteban Ocon  vill slåss om poäng (AP)

Force India imponerade inte under testerna, men till säsongsstarten räknar Esteban Ocon och Sergio Perez med att bilen ska kunna konkurrera.
– Jag tror att vi kan vara med och slåss om poäng i Melbourne. Den andra testveckan var bra, jag trivs i bilen och den är väldigt jämn. Vi har dessutom nya delar med oss till loppet och jag hoppas att det ger oss en ännu bättre performance, säger Esteban Ocon.
Teamet har varit fyra i VM de två senaste åren och även Perez är taggad:
– Jag vill att detta ska bli mitt bästa år i F1. Jag vill tillbaka till prispallen.

Andra snackisar

Annars kan vi konstatera att…
….RTL visar träningar, kval och race. Det betyder att om du har parabol kan du se hela F1-säsongen gratis. Experter är Timo Glock och Nico Rosberg.
…Saubers teamchef Frédéric Vasseur litar på att Marcus Ericsson ska få teamet att arbeta åt rätt håll i år.
– De senaste testerna i Barcelona har fått oss att förstå bilens potential och den ska vi fortsätta att utveckla under året. Vi har också en ny förarduo, Marcus har mycket erfarenhet och han  har fått en nyckelroll i teamet de senaste tre åren, Charles debuterar och det är alltid kul att se när en nykomling tar sig an sporten. Australiens GP kommer att bli speciellt för oss och jag ser fram emot att uppleva en positiv start på säsongen.
…Marcus Ericsson ser fram emot premiären. Det har gått fyra år sedan han debuterade för Caterham och för tre år sedan tog han sina första VM-poäng.

– Under vintertesterna fick vi en bra kunskap om hur bilen beter sig och vilken potential den har. Nu ska vi ta nästa steg och se hur vi ligger till jämfört med våra konkurrenter, säger svensken.

– Jag kan knapp vänta på att få sätta mig i bilen och köra ut på banan.

Hur bra är så Alfa Romeo Sauber? Mina tankar hittar du här.

Missade du texten om vad halo kan göra för arten i F1? Kolla in den här.

 

Vi hörs i morgon. Har ni frågor eller funderingar? Kommentera, mejla mig på anna.c.andersson@aftonbladet.se eller följ oss på Sportbladet Motor på Facebook.

Där får du tips om artiklar, om uppdateringer på bloggen och där kan du också delta i diskussionen. Den sidan tar hand om så väl F1 som WRC, Formula E, RallyX, DTM, rally-SM, NHRA, motoGP och mycket, mycket mer.

 

 

Nu kör vi – Australiens GP, premiär i Formel 1 2018

av Anna Andersson

Det är dags. Det är F1-vecka igen.
Det räcker inte. Det är dags för Australiens GP, premiär i Formel 1 2018.

Flera långa månaders vintervila är över, försäsongstesterna är avklarade och nu kan vi äntligen börja snacka racing igen.
Jag börjar med att leverera däckvalen till helgen:

 

Under veckan kommer du att hitta mycket F1 här på bloggen och på sportbladet.se. Så klicka in och häng med.

Har du några frågor eller funderingar så kommentera – eller maila mig direkt

anna.c.andersson@aftonbladet.se

Australiens GP, premiär i Formel 1 2018

 

I dag går vi igenom alla nyheter inför Australiens GP, premiär i Formel 1 2018
 Racen:

Circuit de Catalunya, Barcelona, Spain. Tuesday 06 March 2018. World Copyright: Mark Sutton/LAT Images ref: Digital Image MS2_6842
21 lopp för Ericsson och F1  i år. Foto: Mark Sutton

Vi har 21 lopp att se fram emot i år. Det är den längsta säsongen sedan 2016, då var det också 21 race.

Jämfört med 2017 finns Tysklands GP på Hockenheimring med, en tävling som inte kördes ifjol och sedan gör Frankrikes GP och Le Castellet comeback.

Det gör att vi i sommar får F1 tre helger i rad. Frankrikes GP, följs av Österrikes GP och Storbritanniens GP.
Notera också att starttiderna har ändrats, för så väl träningar som kval och race. Numera startar racen tio minuter ÖVER hel timme. Loppen i Europa startar 2018 klockan 15.10.

Här är grundplanen för en F1-helg – lokala tider.

Träning 1      11:00     12:30
Träning 2         15:00     16:30
Träning  3        12:00     13:00
Kval        15:00     16:00
Race         15:10

I  Sportbladets stora guide hittar du alla banor och tider.

Här är länken.

Nya förare och motorpartner 2018:
Alfa Romeo är tillbaka i F1. Som titelsponsor till Sauber.  Teamet kör även i år med motorer från Ferrari, men nu handlar det om årets motor.

Förra året kämpade Marcus Ericsson med en motor som var ett år gammal. Det slipper han i år.

Sauber test driver Charles Leclerc of Monaco adjusts his earplug before the first practice session for the Malaysian Formula One Grand Prix at Sepang International Circuit in Sepang, Malaysia, Friday, Sept. 29, 2017. (AP Photo/Vincent Thian)
Charles Leclerc körde ett par fredagsträningar 2017  (AP Photo/Vincent Thian)

Ny i Sauber är också Charles Leclerc, mästare i GP3 och Formel 2. Han är en av Ferraris juniorförare som spås en lysande framtid.

Williams har också en debutant i bilen, Sergej Sirotkin.

McLaren har lämnat samarbetet med Honda och kör med en motor från Renault.

Toro Rosso samarbetar nu med motorleverantören Honda och under testerna fungerade det mycket bra.

 

Nya regler 2018

Regler:

Halo: Cockpitskyddet är nytt. Det ska skydda förarna mot kringflygande föremål. Föraren har sju sekunder på sig att ta sig ur bilen och 12 sekunder på att ta sig ur bilen och fästa ratten igen.

Minstavikten: Den har ökat från 728 till 733 kg, detta på grund av Halo. En F1-bil har aldrig tidigare varit så tung.

Olja: Reglerna kring oljeförbrukningen har blivit strängare.
Motorer: I år är det tillåtet att använda tre motorer, förra året var det fyra. Även de andra motorelementen beträffas av regleringen, turbo och MGU-H  ligger på tre medan det bara är tillåtet att använda två exemplar av exempelvis MGU-K och batteri.

Motorbyte: När man använder fler än det tillåtna antalet komponenter till motorn så straffas förare in starten av loppet. Vid första förseelsen handlar det om tio platser, vid andra förseelsen om fem. Om en förare drabbas av mer än 15 platsers tillbakaflyttning startar han automatiskt längst bak. Är det flera förare handlar det om vem som anmälde bytet sist.

Stående omstart: Om det regnar så kraftigt att loppet måste startas bakom säkerhetsbilen genomförs ett antal formationsvarv till dess att förhållandena förbättrats och sedan blir det en stående omstart. Formationsvarven räknas in i tävlingsdistansen. Samma sak gäller efter en rödflagg – om förhållandena tillåter det.

Tester: När rättighetsägarna har ett PR-event får alla teamen köra med årets bilar.
Däcken: Pirelli har gjort varje däcksats ett steg mjukare än förra året och har också ytterligare två varianter, superhard och hypersoft. Det gör att det finns sju olika däck att välja mellan, men Pirelli väljer fortfarande ut tre alternativ till varje race. Hypersoft kommer att användas på stadsbanor och superhard kommer antagligen inte alls att användas. Pirellis chef Mario Isola förklarade för mig att det finns med som ett extra alternativ.
– Om vi behöver tillverka ett hårdare däck under säsongen måste alla teamen vara överens och de är de aldrig. Därför tog vi det säkra före det osäkra och nominerade det före den 1 december när vi får bestämma själva, sa han.

 

Andra F1-nyheter i korthet

När det handlar om nyheter så kan vi konstatera att…
…den förre F1-föraren Alex Wurz tror att Haas är det fjärde bästa teamet i år. Teamet imponerade med snabba varv under testerna.
– I princip kör de med fjolårets Ferrari och den fungerade ju rätt bra, säger han till den österrikiska tidningen ”Der Standard”.

 

Mercedes' British driver Lewis Hamilton gestures ahead of the Abu Dhabi Formula One Grand Prix at the Yas Marina circuit on November 26, 2017. / AFP PHOTO / Andrej ISAKOVIC
Vad gör Hamilton i framtiden?. / AFP PHOTO

….Mercedes stallchef är lite orolig för att Lewis Hamilton väljer att lämna teamet – för Ferrari.
–Jag vill självklart ha kvar honom så länge som möjligt, jag tror att han har i alla fall ett kontrakt kvar efter detta, men Ferrari attraherar alla förare, säger Wolff.

Formel 1, premiär och Australiens GP 2018 – senaste nytt

av Anna Andersson

Mercedes imponerade under testerna.
Utan att ens köra för några snabba varvtider.
Men vad det betyder det egentligen?
Inte mycket. Det är en vecka till en vecka till Formel 1, premiär och Australiens GP 2018. Då kan förhållandena vara annorlunda.

2018 Barcelona Testfahrten 2, Tag 4 - Wolfgang Wilhelm
En vecka till Formel 1, premiär och Australiens GP 2018. Foto: Wolfgang Wilhelm

Det kommer uppdateringar hos de flesta team och Lewis Hamilton är orolig.
– Jag tror att Red Bull har den snabbaste bilen, sa Hamilton i går när han träffade sponsorer i Turin.
– Jag har hört att det teamet har en uppdatering som ska ge mellan två och fyra tiondelar per varv.

 

 

Formel 1, premiär och Australiens GP 2018

Han tror att förhållandena mellan Mercedes och Red Bull kommer att förändras under året, lite beroende på vilken bana som tävlingarna avgörs på. Det beror på bilarnas karaktär
– Deras bil är tillverkad med en annan filosofi. De bygger alltid en bil som generar i mer downforce än alla andra och det fungerar inte på alla banor.
Red Bull brukar vara bra i Monaco och i Budapest, medan bilen inte alls fungerar lika bra på banor med långa rakor, som Spa-Francorchamps och Monza.
Hamiltons temakollega Valtteri Bottas vill inte heller skriva av Red Bull. Han tror på en tuff kamp.
– Jag tror att det blir en trekamp, i alla fall under inledningen av säsongen, säger Bottas som kör sin andra säsong för Mercedes.
Även Red Bull räknar med att vara närmare sina konkurrenter i år jämfört med 2017.
– Mercedes longruns ser enormt starka ut, men det verkar vara väldigt jämnt mellan oss och Ferrari, säger Christian Horner.

 

Senaste snabba nyheter

I en snabb sammanfattning kan vi noter att…
…Valtteri Bottas har kontakt över årets säsong, men vill inte vänta med diskussioner kring en framtida kontraktsförlängning med Mercedes.
– Det finns ingen anledning att dra ut på saker, som förare måste du tänka på väldigt många saker och har mycket att fokusera på. Då kan kontraktsförhandlingar störa.
… Laurent Mekies lämnar jobbet som vise tävlingsledare i F1 med omedelbar verkan. Han kommer att jobba för Ferrari från och med september och FIA jobbar nu för att hitta en ersättare.

Ferrari team director Jean Todt, left, celebrates with Finland's Kimi Raikkonen after the Brazilian Formula One Grand Prix at the Interlagos race track in Sao Paulo, Sunday, Oct. 21, 2007. By winning one of the most dramatic finales in recent years to clinch his first Formula One title, Kimi Raikkonen capped a brilliant first season with Ferrari.(AP Photo/Victor R. Caivano)
Jean Todt som teamchef hos Ferrari.  Här firade han Kimi Räikkönens VM-titeln 2007. (AP)

…FIA:s president Jean Todt vill ta bort Ferraris vetorätt. Det italienska teamet har rätt att lägga in sitt veto vid regeländringar, men det vill Todt, som tidigare varit teamchef hos Ferrari, nu ta bort.
…Charlie Whiting får ännu en viktig uppgift under loppen. Efter en fas med rödflagg är det han som bestämmer om det blir en rullande start bakom säkerhetsbilen eller en stående start.
...Nico Rosberg saknar Lewis Hamilton och deras vänskap.
– Vi har pratat med varandra, men vi gjorde det inte alltid när det blev svårare. Som F1-förare är man isolerad, även om du har ett stort team runtomkring dig är du ensam. De var svårt att ha en intern duell när vi körde för samma team. VU var bästa vänner i 15 år och det hade varit skönt om vi kunde komma tillbaka dit i framtiden.

Det är inte många dagar kvar till säsongsstarten.

Missa ingenting – kolla in Sportbladets stora guide med alla banor, förare och tider.

 

En sammanfattning från försäsongstesterna hittar du här

Sida 1 av 228
  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Tf chefredaktör och vd: Lena K Samuelsson
  • Tf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB